Podaci iz svih zdravstvenih ustanova u Srbiji čuvaće se u Državnom data centru: Evo ko će imati uvid u njih
Državni data centar, Foto: Printscreen/euprava

e-bolovanje

Podaci iz svih zdravstvenih ustanova u Srbiji čuvaće se u Državnom data centru: Evo ko će imati uvid u njih

Sistem "eBolovanje – Poslodavac" uvodi potpunu transparentnost i pravovremenu komunikaciju između svih učesnika u postupku bolovanja

Objavljeno:

Od prvog januara 2026. godine otvaranje i zatvaranje bolovanja prelazi u digitalnu eru. Novi sistem e-bolovanje povezuje izabrane lekare, poslodavce i RFZO u jedinstvenu elektronsku mrežu, čime se ukida potreba za doznakama u papirnom obliku.

Potrebno je digitalizovati milione zdravstvenih kartona kako bi sistem funkcionisao. Plan je da u naredne dve godine podaci iz svih 360 zdravstvenih informacionih sistema pređu na čuvanje u Državni data centar.

Ipak, Državni data centar imaće obavezu da zaštiti zdravstvene podatke koji su poverljivi, a kako je izjavio Mihailo Jovanović, direktor Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu, podacima o dijagnozi moći će da pristupe isključivo lekari.

Mihailo Jovanović
Mihailo Jovanovićfoto: Kancelarija za saradnju s medijima Vlade Republike Srbije

Sam Državni data centar, odnosno zaposleni u njemu, neće imati uvid u zdravstvene podatke građana Srbije već će njihova obaveza biti da uspostave nesmetano funkcionisanje sistema e-bolovanje i sam protok podataka od zdravstvene ustanove do poslodavca.

"To će definitivno biti najveći informacioni sistem u zemlji koji će raditi zahvaljujući dosadašnjim kapacitetima koji smo podigli, posebno zahvlajujući Državnom data centru u Kragujevcu. Poseban zadatak je zaštita podataka o ličnosti gde smo obezbedili da sve ono što se tiče same dijagnoze, tim podacima mogu da pristupe isključivo izabrani lekari", izjavio je Jovanović.

Šta je e-Bolovanje?

Reč je o sistemu koji će građanima olakšati ostvarivanje prava na bolovanje, jer zaposleni više neće biti u obavezi da poslodavcu donose papirna uverenja i doznake, već će se svi podaci i dokumenti razmenjivati automatski, u elektronskom obliku. Ovo je primer kako digitalizacija donosi konkretne koristi građanima, poslodavcima i institucijama.

Sistem e-Bolovanje uvodi potpunu transparentnost i pravovremenu komunikaciju između svih učesnika u postupku bolovanja. Poslodavci će dobijati informacije u realnom vremenu, zaposleni više neće morati bolesni da nose dokumentaciju, a država će dobiti efikasniji i pravedniji mehanizam kontrole.

E uprava
foto: Printscreen/eUprava

Na portalu E-uprave registrovano je oko 2,5 miliona građana Srbije, a na njemu je dostupno 150 elektronskih usluga.

Šta je Servisni centar?

Ukoliko se ne snalazite najbolje na portalu E-uprave, pravo mesto na kom možete da se obratite za pomoć je Servisni centar. Prvi Servisni centar je otvoren u tržnom centru Galerija u Beogradu, a radno vreme centra je od 9:00 do 22:00 svih sedam dana nedeljno.

Građani tamo mogu dobiti informacije o postojećim i novim uslugama E-uprave, a oni koji nisu registrovani na platformi e-Građanin, to mogu učiniti na licu mesta uz pomoć operatera.

Centar je deo strategije da e-Uprava bude pristupačnija svima, ne samo onlajn, već i uživo, sa ljudima koji mogu pomoći. Takođe, tamo su dostupne vrlo tražene administrativne usluge kao što je izvod iz matične knjige rođenih, venčanih ili umrlih, uverenja o državljanstvu, potvrda o nekažnjavanju i slično.

Osim toga, putem Servisnog centra moguće je obaviti razne saglasnosti i izjave kao što su saglasnost za prijavu prebivališta, punomoćja za preuzimanje pasoša i drugo.

Građani koji savladaju korišćenje platforme imaće manju potrebu da odlaze na šaltere, a samim tim će administrativni procesi biti olakšani i ubrzani.

E-uprava ima i kontakt centar koji radi 24/7, pa ukoliko niste u mogućnosti da odete lično do Servisnog centra, uvek možete pozvati operatere koji vam mogu pomoći. Najčešće se događa da korisnici zaborave šifru, a još jedna od mogućnosti za rešavanje tog problema je da lično posetite neku od lokacija koje za E-upravu omogućavaju reset aplikacije na telefonu. To su uglavnom šalteri Pošte Srbije, lokalnih samouprava, lokalnih poreskih administracija i mnoge banke.

e-Vrtić

E-vrtić
E-vrtićfoto: Printscreen/euprava

Upis u vrtiće bila je jedna od prvih usluga koja je zaživela na portalu elektronske uprave i koja se pokazala dobro. Roditelji u Srbiji sada podnose prijave za upis deteta u vrtić putem interneta, a sistem sam pribavlja dokumentaciju - izvod iz matične knjige rođenih, uverenje o državljanstvu, potvrde iz PIO fonda o zaposlenju roditelja i slično.

e-Porezi

E-porezi
E-porezifoto: Printscreen/eporezi

E-porezi je platforma preko koje građani Srbije mogu da podnose poreske prijave i imaju uvid u stanje poreskih obaveza.

e-Upis

E-upis
E-upisfoto: Printscreen/euprava

Putem e-Uprave roditelji mogu da zakažu termin za upis i testiranje deteta za upis u osnovnu školu. Takođe, za upis u srednju školu omogućen je elektronski upis, a cela procedura može da se uradi onlajn.

e-Beba

E-beba
E-bebafoto: Printscreen/euprava

Sistem e-Beba pokazao se kao vrlo koristan jer novopečenim roditeljima omogućava da prve dane sa detetom mogu provesti bez da razmišljaju o skupljanju dokumentacije za novorođenče. Ovaj sistem funkcioniše po principu da osoblje porodilišta prikupi usmeno podatke od majke koje unosi u sistem, a sistem zatim prenosi zahteve u ostale institucije.

Automatski se prosleđuje prijava deteta u matičnu službu, sistem generiše JMBG bez da roditelji prilažu dokumentaciju, adresa se prijavljuje automatski, na osnovu adrese majke i detetovo zdravstveno osiguranje reguliše se odmah preko jednog roditelja.

Osim toga, majka više ne mora da podnosi zahtev kako bi ostvarila pravo na roditeljski dodatak, sve to se sada radi elektronski, a dokumentacija stiže na kućnu adresu ili se naknadno može preuzeti na e-Upravi ili u opštini.

e-Recept

Ovo je digitalni recept koji zamenjuje klasične papirne recepte. Lekar ga izdaje u sistemu, a sve informacije o propisanom leku automatski se smeštaju u centralni informacioni sistem zdravstva (IZIS), dok pacijent može recept da podigne u bilo kojoj apoteci, samo uz zdravstvenu knjižicu ili ličnu kartu.

Saobraćajni prekršaji

U novom digitalnom vozačkom dosijeu, prema najavama Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP), građani, odnosno vozači, moći će pored ostalih usluga, da imaju uvid na e-Upravi i u saobraćajne prekršaje, uključujući i one koji su uočeni automatskom kontrolom saobraćaja (semafori) ili automatskom detekcijom prekršaja - radari i kamere.

Saobraćajni prekršaji
Saobraćajni prekršajifoto: Printscreen/euprava

Na ovaj način vozači će jednostavnim klikom na mobilnom telefonu ili na svom računaru, naravno, ako poseduju nalog na e-Upravi, moći da imaju uvid u svoje saobraćajne prekršaje, kao i u kom statusu se nalazi taj prekršaj - da li je aktivan ili okončan.

Pored toga, prema najavi MUP, građanima u ovoj situaciji biće na raspolaganju informacije i kada su učinili ili kada je dokumentovan saobraćajni prekršaj automatskom kontrolom saobraćaja ili automatskom detekcijom prekršaja, kao i ko je upravljao njihovim vozilom u momentu činjenja tog prekršaja.

Platforma e-Uprava pruža još mnogo mogućnosti građanima Srbije da bez odlaska na šalter ili u određenu ustanovu završe obaveze iz svojih domova.

Izdavanje dokumenata i uverenja preko E-uprave
Izdavanje dokumenata i uverenja preko E-upravefoto: Printscreen/euprava

Preko nje možete podneti zahtev za ličnu kartu, pasoš, izvršiti prijavu prebivališta i boravišta i slično. Imate mogućnost provere registracije vozila, provere važenja saobraćajne dozvole i tehničkog pregleda kao i informacije o kaznenim poenima i saobraćajnim prekršajima. Moguće je pribaviti i uverenje o (ne)kažnjavanju.

E-uprava, E uprava
foto: Printscreen/euprava

Pored e-Poreza dostupne su e-Faktura (Sistem elektronskih faktura), e-Fiskalizacija (eFiskalna kasa), e-Dobavljač (Sistem javnih nabavki), APPR (prijava privrednih subjekata), e-Inspektor (komunikacija sa inspekcijama).

Dostupne su takođe usluge katastra (RGZ), pa je preko e-Uprave moguć uvid u parcele, list nepokretnosti, e-Šalter i elektronsko izdavanje građevinskih dozvola e-Dozvola.

E-uprava, E uprava
foto: Printscreen/euprava

Kada je poljoprivredna delatnost u pitanju tu je e-Agrar, jedinstveni sistem za registraciju poljoprivrednih gazdinstava, prijavu za subvencije, podnošenje zahteva za premije i upravljanje gazdinstvom.

U nekim opštinama i gradovima moguće je prijavljivanje komunalnih problema kao i prijava za lokalne konkurse.

Sve detalje u uslugama e-Uprave možete pogledati na njihovoj platformi koja se neprestanu nadorgađuje, a sve uz pomoć i koordinaciju Državnog data centra u Kragujevcu.

"Tekst je objavljen u sklopu projekta koji se sufinansira sredstvima iz budžeta Grada Kragujevca. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva."

Bonus video: OVAKO FUNKCIONIŠE E-BOLOVANJE - Detaljno o koracima koje sada preduzimaju lekari i pacijenti, više nema komplikovanih procedura!

02:53

OVAKO FUNKCIONIŠE E-BOLOVANJE - Detaljno o koracima koje sada preduzimaju lekari i pacijenti, više nema komplikovanih procedura!

(Espreso)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.