POGLEDAJTE
Vozači u Srbiji muku muče zbog plivajućeg zamajca, a da li znate za ovo? Većina pojma nema (VIDEO)
Nije poznato kako je nastao mit da je ovo najskuplji deo na automobilu
"Plivajući zamajac" važi za najvećeg neprijatelja srpskih vozača. U ovom tekstu razbijamo mit o njemu - objasnićemo šta je, čemu služi, zašto je važan, koji su simptomi kvara i zašto on uopšte nije boljka kakvom se predstavlja.
U prethodnom tekstu smo objasnili šta je kvačilo, čemu služi i simptome kvara uz savete za ispravnu vožnju kako bi se maksimalno očuvalo kvačilo koliko god je to moguće. Sada ćemo se posvetiti jednom od najvećih srpskih "neprijatelja". Da, reč je o plivajućem zamajcu koji je u oglasima za polovne automobile postao pozitivna stavka ukoliko vozilo koje je na prodaju nema ovaj deo.
Nije poznato kako je nastao mit da je ovo najskuplji deo na automobilu, ali je to opstalo među vozačima koji kada kupuju polovno vozilo uvek gledaju da li auto ima i plivajući zamajac. Ako ga ima, izlaze iz oglasa. Istina je ipak drugačija, idemo redom.
Da bi razumeli tačnu ulogu kvačila, mora se razumeti princip rada motora. Motor dobija snagu tako što se smesa goriva i vazduha zapali u cilindru. Varnica sa svećice omogućava zapaljenje i “eksploziju” nakon čega ta smesa brzo sagori i gurne klip na dole.
Klip potom pogura klipnjaču koji potom pogura kolenasto vratilo, odnosno radilicu. Na radilicu je nakačen zamajac. Kao što smo gore rekli, postoje fiksni i “plivajući”.
Koja je uloga zamajca?
Zamajac kvačila je direktno povezan sa kolenastim vratilom, poznatijom kao radilicom. On se vrti zajedno sa njom i ima ulogu da smiri vibracije u zupčanicima. Konkretno, radilica kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem ne dobija energiju konstantno već se njen radni momenat ostvaruje “eksplozijama” u komori, odnosno glavi cilindra.
Takav režim rada dovodi do manjih fluktuacija u radu, a time nastaju vibracije u zupčanicima. Zupčanici se u radu konstantno međusobno udaraju pri svakoj toj fluktuaciji i proizvode vibracije. Tu nastupa zamajac.
Na radilicu je ugrađen zamajac koji ima zadatak da ublaži te vibracije. On funkcioniše kao kontra-teg i stabiliše rad radilice. Međutim, stvari su drugačije kod “plivajućeg zamajca” koji funkcioniše drugačije i tu temu ćemo obraditi posebno u narednom tekstu.
Što se tiče plivajućeg zamajca, on je nastao prvo u turbo dizel motorima zbog većih sila koje trpi radilica. Imaju ga i mnogi turbo benzin motori. Plivajući zamajac je deo u automobilu od kog se vozači u Srbiji najviše plaše iako postoje i mnogo skuplji delovi za zamenu poput popravke turbo punjača, dizni, pumpa visokog pritiska, amortizera sa pratećim delovima (homokinetički zglob, poluosovina, šolja amortizera, balans štangla, kugla...) i mnogih drugih.
Mnogi proizvođači navode da je praksa pokazala da plivajući zamajac traje u proseku oko 150.000 kilometara, a može da "izvuče" i do 200.000, ali to zavisi od stila vožnje. Preporuka je da se menja i plivajući zamajac sa setom kvačila. Nije nužno da ide u paketu sa svim delovima kvačila jer on i kada se blago trese prilikom rada, to ne znači da je završio svoj radni vek i da je vreme za zamenu, ali to svakako mora da proveri stručno lice, odnosno auto-mehaničar.
Ukratko, da bi sačuvali plivajući zamajac, nemojte raditi sledeće stvari:
Nemojte naglo kretati, takozvano "potpisivanje" (prejak gas, bez otpuštanja kvačila).
Držanje "vage" na uzbrdici (paralelno držanje leve noge na papučici kvačiča u tački prenosa sile i držanje desne noge na pola gasa)
Prebrzo puštanje kvačila u vožnji tokom promena brzine, uglavnom iz manjeg u veći stepen prenosa.
Od čega se sastoji plivajući zamajac?
Primarni deo plivajućeg zamajca je veliki disk sa zupcima na spoljašnjem delu, kao i na klasičnom, fiksnom zamajcu. Sa njegove unutrašnje strane nalaze se kružni kanali u kojima se nalaze dve opruge.
Preko te dve opruge sila se sa primarnog diska prenosi na sekundarni disk plivajućeg zamajca, na koji se naslanja lamela. Zahvaljujući tim oprugama, amortizuju se vibracije prilikom paljenja i gašenja motora, kao i prilikom same vožnje i promene brzina.
Ublažavaju se i sile koje nastaju kod davanja oštrog, odnosno "naglog" gasa ili naglog usporavanja motorom. Uprošćeno, vozilo ima dva zamajca i sila se sa jednog na drugi prenosu oprugama koje služe da amortizuju (ublaže) sve udare i vibracije.
Pogledajte kako radi plivajući zamajac u automobilu
Simptomi kvara plivajućeg zamajca?
Postoji više simptoma kvara plivajućeg zamajca. U zavisnosti od toga da li je zamajac istrošen i u kakvom su stanju razne komponente u njemu, pre svega opruge, na kvar plivajućeg zamajca može da utiče više stvari. Simptomi kvara su:
Zvuk "lupanja" u leru
Zvuk udarca prilikom paljenja i/ili gašenja motora
Jake vibracije papučice kvačila prilikom kretanja i promene brzine i zvuk lupanja prilikom davanja gasa.
Šta je Lamela (frikcioni disk)?
Na zamajac se naslanja frikcioni disk, odnosno lamela. Reč frikcija znači trljanje, trenje i samo ime jasno i nedvosmisleno ukazuje čemu ova komponenta kvačila služi. Lamela ima konstantan kontakt sa zamajcem, čim se motor uključi, bez obzira da li je menjač u neutralnom položaju ili u nekoj brzini.
Lamela i zamajac se vrte istom brzinom. Međutim, kada pritisnemo kvačilo, mi odvajamo motor od menjača. Tada se lamela i zamajac razdvajaju.
To nam omogućava da krenemo ili promenimo brzinu u toku vožnje. Kada polako puštamo papučicu kvačila, ponovo dolaze u kontakt lamela i zamajac. Menjač i motor se ponovo “spajaju” i motor ponovo može da šalje snagu preko menjača na točkove.
(Espreso/Mondo/DČ)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!

