PROLAZAK NA CRVENO ZABRANJEN I VATROGASCIMA I HITNIM SLUŽBAMA! I za njih važi ZAKON kao i za sve, a ako ih snime...
Semafor, Foto: Emilija Jovanović, Profimedia

HUMANOST KAŽE JEDNO, A ZAKON DRUGO?

PROLAZAK NA CRVENO ZABRANJEN I VATROGASCIMA I HITNIM SLUŽBAMA! I za njih važi ZAKON kao i za sve, a ako ih snime...

Po Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije vozila hitnih službi moraju da stanu kada je na semaforu crveno svetlo, bez obzira na svetlosnu i zvučnu signalizaciju koju upućuju

Objavljeno:

Vest da je protiv 20 vatrogasaca-spasilaca iz novosadske brigade pokrenut prekršajni postupak zbog prolaska na crveno svetlo tokom odlaska na intervenciju očekivano je probudila nevericu građana. Odmah se postavilo pitanje da li je humanost i spasavanje ljudskih života na jednoj strani, a zakon na drugoj. Istraživali smo da li zaista postoje suprotstavljene strane, te da li se zaista zakon krši i šta u tom slučaju.

Istine radi, nužno je da se odmah stvari postave na svoje mesto. Kakoj Blic saznaje, vatrogasci nisu dobili kazne, niti će biti krivično gonjeni zbog prolazaka na crveno svetlo.

Vatrogasci
Vatrogascifoto: Espreso

- Istina je da su novosadski vatrogasci dobili pozive da se izjasne za dvadesetak slučajeva kada su novopostavljene saobraćajne kamere snimile njihov prolazak kroz crveno. Ipak, mora biti jasno da su oni imali opravdan razlog da to učine, jer je situacija zahtevala hitnu intervenciju kada se nema vremena da se poštuje saobraćajna signalizacija. S druge strane, sistem je sada centralizovan i svaki prekršaj se snima i ostaje u sistemu. Zato su momci morali da se izjasne za svaki slučaj pojedinačno, kako bi se utvrdilo da su imali opravdane razloge za svoj postupak - objašnjava za "Blic" izvor blizak ovoj vatrogasnoj jedinici.

Zloupotrebe se moraju izbeći

Kako dalje dodaje, jeste pomalo apsurdno da ljudi koji svakodnevno brinu o bezbednosti građana i obave na desetine spasavanja moraju da se izjašnjavaju i pravdaju prolazak kroz crveno svetlo, ali ipak je to nužno jer ne sme biti zloupotreba. Pritom sada sve snimaju saobraćajne kamere, pa je mnogo češći slučaj da vatrogasci moraju da se pravdaju.

Saobraćajna kamera
Saobraćajna kamerafoto: Profimedia

- Svedoci smo da i vatrogasci i službe Hitne pomoći, pa i sama policija nekada prođe kroz crveno, kada je u pitanju hitna intervencija. To je vrlo često nužno. Ali obzirom na to da se u tom trenutku krše saobraćajna pravila, može doći, ne daj Bože do neke nezgode. Zato svi oni moraju imati dodatan oprez i ogromnu odgovornost ako tako nešto čine. A da ne pričamo o tome što ne sme doći ni do najmanje sumnje da je neko zloupotrebio svoj položaj na taj način da bi negde stigao brže, a bez realne osnove. Zato ljudi moraju da shvate da je odgovornost, u ovom slučaju vatrogasaca, duplo veća - navodi naš sagovornik.

Šta kaže zakon?

Iako bi mnogima zvučalo neverovatno, ali po Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije vozila hitnih službi moraju da stanu kada je na semaforu crveno svetlo, bez obzira na svetlosnu i zvučnu signalizaciju koju upućuju. To je potvrđeno i iz Ministarstva unutrašnjih poslova.

- Članom 108. stav 7. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima propisano je kada vozila sa pravom prvenstva prolaza imaju prvenstvo prolaza u odnosu na druga vozila. Prema navedenoj odredbi, ona nemaju prvenstvo prolaza u odnosu na druga vozila koja se kreću raskrsnicom na kojoj je saobraćaj regulisan svetlosnim saobraćajnim znacima kada im je tim znacima zabranjen prolaz. To praktično znači da su dužni da poštuju crveno svetlo semafora, čak i u situacijama kada daju posebne zvučne i svetlosne znake (plavo rotaciono ili trepćuće svetlo i zvuk promenljive frekvencije) - navedeno je u odgovoru MUP-a.

Saobraćajna policija
Saobraćajna policijafoto: MUP

Dakle, vatrogasna i vozila hitne pomoći po zakonu morala bi da sačekaju zeleno svetlo na semaforu, pa tek onda da nastave svojim putem. Kako se dalje dodaje, istim zakonom (član 314a) je propisana i nadležnost MUP-a da odustane od procesuiranja saobraćajnog prekršaja u određenim slučajevima, odnosno kada je prekršaj učinjen u cilju zaštite bezbednosti, odnosno zaštite i spasavanja života, zdravlja ili imovine.

To narodski rečeno znači da saobraćajni prekršaj može biti "oprošten".

- Upravo ova odredba daje mogućnost odustanka od prekršajnog gonjenja vozača vozila sa pravom prvenstva prolaza, ukoliko počine prekršaj koji se može podvesti pod navedene situacije. Napominjemo da se ova odredba već primenjuje u praksi duži niz godina i da se za svaki konkretan slučaj utvrđuju okolnosti i donosi odgovarajuća, na Zakonu zasnovana odluka - kažu u resornom ministarstvu.

Nasilnička vožnja ili ne?

Kako pojašnjavaju, u aktuelnom Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima nema izmena koje se direktno odnose na vozače vozila sa pravom prvenstva prolaza (vatrogasna služba, služba hitne medicinske pomoći, policija).

Semafor
Semaforfoto: Emilija Jovanović

Tu spada i jedna od izmena koja se odnosi na oduzimanje vozila za prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta.

- Primer nasilničke vožnje koji ste dali ne odgovara predloženoj odredbi o meri privremenog oduzimanja vozila. Prema predloženim izmenama i dopunama, jedna nasilnička vožnja ne predstavlja osnov za primenu te mere - pojašnjeno je za "Blic" u MUP-u.

Kako zaključuju, policijski službenik u kontroli saobraćaja će primeniti meru privremenog oduzimanja vozila od vozača koji je učinio teži prekršaj iz oblasti bezbednosti saobraćaja, a u prethodne dve godine je najmanje dva puta već pravosnažno osuđivan za teže prekršaje.

- To praktično znači da je u činjenju težeg saobraćajnog prekršaja zatečen vozač koji se prema Zakonu već svrstava u nesavesne vozače - dodaju.

Bonus video:

02:08

ALKOHOL ZAMENILA DROGA? Za nedelju dana 31 vozač, mlađi od 24 godine, upravljao vozilom pod uticajem narkotika (KURIR TELEVIZIJA)

(Espreso / Blic / Vanja Zelenović)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.