NIKOLIĆI MESEČNO PROIZVEDU 900 KILOGRAMA I SVE SE ODMAH PRODA: Zaštitni znak ovog KRAJA SRBIJE, može SLANO I SLATKO
Mleko/ Ilustracija, Foto: RINA

GEOGRAFSKO POREKLO

NIKOLIĆI MESEČNO PROIZVEDU 900 KILOGRAMA I SVE SE ODMAH PRODA: Zaštitni znak ovog KRAJA SRBIJE, može SLANO I SLATKO

Možete da dočekate goste, ponudite kao predjelo, namaz, dodatak glavnim jelima

Objavljeno:

Specifični mlečni proizvod lužničkog kraja, meki, punomasni sir vurda, zvanično je dobio oznaku geografskog porekla. Tako se ovaj specijalitet babušničkog kraja, uz pirotski kačkavalj i peglanu kobasicu, leskovačku spržu i ajvar, našao među specijalitetima sa juga i brojnim proizvodima iz Srbije koji su zaštitili svoju autentičnost. Priznanje geografskog porekla proizvođačima otvara nova tržišta i sigurniji plasman.

Kako kažu proizvođači, za kvalitetnu vurdu je najbitnije dobro mleko, malo soli i dobra volja, a u lužničkom kraju gotovo da nema domaćinstva koje vas neće ponuditi ovim specijalitetom.

"Kod nas se sve počinje i završava sa vurdom. Možete da dočekate goste, ponudite kao predjelo, namaz, dodatak glavnim jelima, može i za slatkiše, čak i za čizkejk", kaže za Euronews Srbija proizvođač lužničke vurde, Anka Nikolić.

Porodica Nikolić mesečno proizvede više od 900 kilograma vurde, a sve se, kako kažu, odmah proda na jugoistoku Srbije. Priznanje geografskog porekla proizvođačima otvara nova tržišta i sigurniji plasman, a Nikolićeva dodaje da ovo takođe predstavlja i garanciju kvaliteta, zbog čega će proizvođačima biće lakše.

Put do šireg tržišta neće biti lak, ali je dostižan

Iako ovaj proizvod već privlači pažnju, put do šireg tržišta neće biti nimalo lak, pošto je stočni fond siromašan na teritoriji opštine Babušnica koju je proslavio ovaj tradicionalni mlečni specijalitet. Nekada se u ovoj opštini čuvalo 6.000 muznih krava, a sada - desetina od ovog broja.

"To je naša budućnost, perspektiva, samo da pojačamo stočni fond jer kad je zaštićeno poreklo plasman je siguran i van Srbije - iz Bugarske su zainteresovani, ali ćemo za to morati da se udružimo", rekao je Dejan Milenković iz Udruženja proizvođača lužničke vurde.

Ove godine, za pomoć stočarima izdvojeno je znatno više novca iz opštinskog budžeta, a zamenica opštine Babušnica Kristina Aleksić rekla je kako će sva sredstva namenjena za taj program biti u svrhu nabavke kvalitetnih grla.

"Subvencije za životinje su 80 odsto, a za mehanizaciju i opremu za stočarsku proizvodnju 60 odsto. Ukupna davanja su deset miliona dinara", kaže Aleksić.

Vurda predstavlja veliki potencijal i za razvoj gastro turizma, jer zaštitni znak Babušnice već uspeva da privuče sve više gostiju u ovaj kraj. Turistička organizacija poslednju deceniju ovaj specijalitet promoviše na Vurdijadi, a svi koji su bar jednom probali ovaj specijalitet, uvrstili su ga u obavezni jelovnik.

"Pre godinu dana Babušnica nije imala nijedan registrovani kapacitet, ali od decembra u seoskim gazdinstvima registrovana su 53 ležaja, počeo je da radi hotel i sada raspolažemo sa stotinak ležajeva", kaže direktor Turističke organizacije Babušnica, Milan Stanković.

1 / 3 Foto: RINA

Oznaka geografskog porekla potrošačima nudi garanciju kvaliteta

Branislav Raketić iz Ministarstva poljoprivrede za Euronews Srbija kaže da je vurda proizvod koji ima istorijsku reputaciju, čemu svedoče istorijski dokazi stari preko 100 godina.

"Kroz marketinške aktivnosti ćemo pomoći da se reputacija vurde proširi i van tog lokala, a zaštita geografskog porekla će biti pokretač i drugih aktivnosti, poput trgovinskih. Defintivno se radi o proizvodu koji je specifičan, zbog čega može da se ponudi i bude prepoznatljiv van tog kraja", kaže Raketić.

Raketić ističe da mnogi u Srbiji još uvek ne znaju za vurdu, zbog čega je najpre bitno da ovaj specijalitet postane prepoznatljiv na čitavoj teritoriji naše zemlje. Kako kaže, vidljivosti sada može doprineti i mogućnost da proizvođači vurde izlažu svoj proizvod na predstojećem Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu i dodaje:

"Naravno da je budžet Srbije prepoznao tu specifičnost i da imamo celu lepezu mera podrške u grlu stočarstva. Takođe, jedan strateški cilj razvoja poljoprivredne i prehrambene industrije koji bih istakao jeste veći obim proizvodnje i proizvoda koji imaju neku dodatnu vrednost, kao što je lužnička vurda, proizvodi koji imaju oznaku organske proizvodnje i svi slični. Moramo da se baziramo na taj kvalitet jer ga definitivno ima", rekao je Raketić.

Budući da ovaj proizvod sada ima oznaku geografskog porekla, veoma je važno da održava kvalitet, za šta će se, kaže Raketić, pobrinuti inspekcija Ministarstva poljoprivrede.

"Prvi nivo jeste kontrola koju vrše sertifikacione kontrolne kuće koje je Ministarstvo poljoprivrede ovlastilo i čiji rad kontroliše, a drugi korak je nadzor rada proizvođača. Ono što je bitno kod oznaka poput ovih je garancija, odnosno poverenje koje vi morate da garantujete potrošačima. Država jednostavno stoji iza tih proizvoda koji se nalaze na policama i garantuje kvalitet", ističe Raketić.

(Espreso / Euronews)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.