OVO SIGURNO NISTE ZNALI: Stanje CREVA igra značajnu ULOGU kada je KOVID u pitanju!
Ilustracija, Foto: Printscreen

nove studije

Objavljeno: 10:06h

Na ozbiljnost kovida-19 i imunološki odgovor tela na infekciju može uticati raznolikost i količina bakterija koje čine mikrobiom u crevima, a koja je kod svake osobe različita, pokazali su rezultati nove studije obavljene u Hong Kongu.

Neravnoteža crevnih mikrobnih "ekosistema" takođe može da bude prisutna tokom "dugog kovida". Iako je kovid-19 bolest koja se najpre razvija u respiratornim organima, rezultati nove studije pokazuju da creva takođe mogu da imaju značajnu ulogu.

Crevni sistem je najveći imunološki organ u ljudskom telu i već je poznato da bakterije koje se nalaze u njemu utiču na imunološki odgovor. Zato i ne iznenađuje što se nešto slično događa i kod pacijenata koji su oboleli od kovida-19.

Istraživači, predvođeni profesorom medicine Siu Ning sa Univerziteta u Hong Kongu u Kini, objavili su svoja otkrića u gastrointestinalnom časopisu "Gut" i analizirali uzorke krvi i stolice 100 pacijenata sa kovidom-19 u bolnicama i 78 zdravih ljudi. Ozbiljnost kovida-19 smatrala se blagom ako nije bilo dokaza o pneumoniji na rendgenskim snimcima, umerenom ako je bilo upale pluća sa povišenom temperaturom i respiratornim simptomima, teškom ako pacijenti nisu mogli normalno da dišu i kritična ako su pacijenti bili intubirani ili su imali organsku insuficijenciju.

Utvrđeno je da se sastav crevnog mikrobioma značajno razlikuje među ljudima sa kovidom-19 i onima koji nisu imali ovu bolest, bez obzira na to da li su dobijali lekove - čak i antibiotike koji, kao što je poznato, utiču na promenu sastava crevne flore.

Pacijenti sa kovidom-19 imali su mnogo veći broj bakterija iz roda klostridije, a manje onih koje mogu da utiču na imunološki odgovor tela. Broj dobrih bakterija ostao je nizak i posle 30 dana od izlečenja kovida-19.

Infekcija kovid-19 stimuliše imuni sistem da proizvodi inflamatorne citokine, a u nekim slučajevima dolazi i do prekomerne reakcije odbrane tela - citokinske oluje.

Analiza uzoraka krvi pokazala je da je mikrobna neravnoteža primećena kod pacijenata sa kovidom-19 povezana sa povišenim nivoima citokina i drugim biomarkerima koji izazivaju oštećenja tkiva, poput C-reaktivnog proteina i određenih enzima. Istraživači smatraju da crevni mikrobiom može da utiče na imunološki odgovor na infekciju kovidom-19, a verovatno i na težinu bolesti.

"S obzirom na to da se kod nekih pacijenata koji se oporavljaju od kovida-19 javljaju trajni simptomi kao što su umor, otežano disanje i bolovi u zglobovima čak 80 dana od pojave prvih simptoma, verujemo da disbiotski crevni mikrobiom može da bude jedan od razloga" kažu istraživači.

Oni veruju da podsticanje "dobrih" vrsta bakterija u crevima, koje su iscrpljene zbog kovida-19, može da bude novi pristup lečenju teškog oblika bolesti.

(Espreso.co.rs/srbijadanas.com)