OVAJ ČOVEK JE VEROVATNO JEDAN OD NAJVEĆIH HEROJA XX VEKA: A ne znate NIŠTA o njemu!
Nils Bohlin, Foto: Profimedia

eureka

OVAJ ČOVEK JE VEROVATNO JEDAN OD NAJVEĆIH HEROJA XX VEKA: A ne znate NIŠTA o njemu!

Za samo jednu kratku godinu primene svog iskustva bezbednosti vazduhoplova na automobilima, patent ovog naučnika postao je jedan od najvećih izuma ikada

Objavljeno: 13:48h

Švedski inženjer u Volvu je 1959. patentirao ono što će postati jedan od najvećih izuma svih vremena. Volvo je zaradio milijarde.

Ali nakon sastanka sa predsednikom Volva, odlučio je da ga pokloni besplatno - i to je promenilo svet. Pratimo hronolološki razvoj događaja.

Nakon što je diplomirao mašinski inženjer na univerzitetu u svom rodnom gradu Harnosandu u Švedskoj, Nils Bohlin pridružio se proizvođaču aviona Saab povodom projekta tzv. ejektorskim sedištima. Čitavih 16 godina fokusirao se na sigurnost, što ga je na kraju dovelo do kreiranja kompletne pilotske sisteme za spasavanje.

Nils je iznad svega bio motivisan idejom bezbednosti; u istom duhu motivišući i kolege iz Volva, gde je svoju pažnju usredsredio na sve sigurnosne sisteme vozača i putnika, počev od pojaseva. Sigurnosni pojasevi u to vreme nisu bili standardna karakteristika automobila. Nadogradnjom biste dobili sigurnosne pojaseve koji se sastoje od jednostavnog pojasa u vidu jedne trake, poput onih koji se danas koriste u avionima. Iako bolji od nikakve zaštite, ovi sigurnosni pojasevi u dve tačke nisu bili baš adekvatno rešenje zaštite ljudskog tela u sudaru.

„Shvatio sam da se i gornji i donji deo tela moraju sigurno držati jednim remenom preko grudi i jednim preko kukova“, izjavio je Nils. Za samo jednu kratku godinu primene svog iskustva bezbednosti vazduhoplova na automobilima, Nils je izumeo sigurnosni pojas sa tri tačke V-tipa.

Nakon prolaska standardnih procedura kompanije, podneo je zahtev za patent. Kako je američkom Zavodu za patente trebalo vremena da pregleda njegov rad, Nils nije stajao skrštenih ruku. Radio je sa ostatkom Volvo tima kako bi ove nove sigurnosne pojaseve što pre instalirao u njihove automobile.

10. jula 1962, američki Zavod za patente dodelio je Nilsu patent br. 3043625 za dizajn sigurnosnog pojasa u tri tačke. Volvo je sada bio u dilemi na koji način će koristiti ovaj patent. Na sastanku rukovodstva, Nils i tadašnji predsednik Volva, Ganar Engelo, preispitivali su profitabilnost. Volvo bi celokupan patent mogao zadržati za sebe.

Sa jedne strane, ovi sigurnosni pojasevi bili bi dobar dodatak celokupnom sigurnosnom sistemu Volva, što uticalo na popularnost brenda i još više potrošača. Drugi scenario bi podrazumevao licenciranje patenta i prikupljanja tantijeme od drugih proizvođača koji izrađuju svoje dizajne. Ili bi mogli sami da proizvedu ove sigurnosne pojaseve i prodaju ih svakom drugom proizvođaču automobila na svetu.

Svaka opcija bila je izuzetno unosna. Volvo bi ostvario stotine miliona prihoda i dominirao tržištem. Ali pre nego što su odlučili, uradili su nešto skroz drugačije.

Volvo je ove pojaseve već par godina koristio u svojim automobilima. Nils i Ganar objavili su podatke o njihovoj efikasnosti. Rezultati su bili izvanredni. Novi sigurnosni pojasevi bili su višestruko efikasniji u sprečavanju povreda i smrti.

Nils je ozbiljno preispitivao opciju da, doslovno, pokloni patent, što se istinski dopalo Ganaru. Naime, pre nekoliko godina, Ganar je izgubio člana porodice u saobraćajnoj nesreći, delom i zbog nedostataka sigurnosti kod običnih pojaseva u "dve tačke". To je ono što je Ganar želeo sve vreme.

Odlučeno je. Volvo je poklonio patent za Nilsov dizajn pojasa u "tri tačke". Njihovi pojasevi postali su industrijski standard i na taj način spasili milione života. Nils i Volvo su izabrali veće dobro nego profit.

Za svoj doprinos, Nils je dobio zlatnu medalju od Kraljevske švedske akademije inženjerskih nauka. Kasnije je primljen u Kuću slavnih automobila. „Svaki automobil ima u sebi malo Nilsa Bohlina.“

(Espreso.co.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.