NADVOŽNJAK SE SRUŠIO ZBOG LJUDSKE GREŠKE? Inženjeri otkrili moguće UZROKE katastrofe kod Đenove, jedan od njih je godinama UPOZORAVAO na najgore!
Foto: AP

traže se odgovorni

NADVOŽNJAK SE SRUŠIO ZBOG LJUDSKE GREŠKE? Inženjeri otkrili moguće UZROKE katastrofe kod Đenove, jedan od njih je godinama UPOZORAVAO na najgore!

"Traljavo" održavanje može vrlo lako biti uzrok urušavanja vijadukta

Objavljeno:

Još uvek se ne zna šta je uzrok katastrofalnog urušavanja nadvožnjaka Morandi u blizini Đenove, ali se nekoliko mogućnosti razmatra.

Nadvožnjak je dug 1.2 kilometara, u blizini je železnice i brojnih fabrika, a sagrađen je 1967. godine. Njegova rekonstrukcija sprovedena je pre dve godine. Sada se nagađa da je u pitanju ljudska greška.

Italijanski ministar saobraćaja Danilo Tonineli pozvao je danas na ostavku glavnih menadžera kompanije koja je radila na rekonstrukciji nadvožnjaka.

- Pre svega vrh (kompanije) Autostrejd per la Italija mora da podnese ostavku - poručio je danas Tonineli na Fejsbuku.

On je za državnu televiziju RAI 1, izjavio da ta kompanija "nije bila sposobna da ispuni svoje obaveze propisane ugovorom o regulaciji rada na ovoj infrastrukturnoj jedinici", prenosi Rojters.

Mesto nesreće
Mesto nesreće foto: EPA / Luca Zennaro

Vlada će, kako je kazao, takođe razmotriti ukidanje ove kompanije, koja je u sastavu Atlanta grupe, a koja je imala koncesiju za rad na vijaduktu Morandi i uvešće novčane kazne pomenutoj grupi.

- Ovlastio sam ministre da započnu sve procedure za primenu sporazuma, kojim će opozvati koncesije date ovim kompanijama i zahtevati značajne kazne za njih, koje mogu da dostignu do 150 miliona evra, a na osnovu uslova propisanih ugovorom - rekao je on.

Uobičajeno je da se nadvožnjaci grade tako da kraju barem 100 godina.

- Veliki nadvožnjak kao što je ovaj zahteva stalnu inspekciju i nadgledanje od strane stručnih inženjera. Ovom nadvožnjaku bilo je potrebno dosta održavanja. - objašnjava za BBC Ijan Firt, inženjer specijalizovan za mostove.

On je dodao kako zna da je Morandi održavan, ali nije upoznat sa detaljima pa ne može da tvrdi da je to bilo valjano sprovedeno.

"Traljavo" održavanje može vrlo lako biti uzrok urušavanja.

- Uglavnom se održavanje svodi na to da se spreči i ukloni propadanje materijala, a pošto je nadvožnjak bio rekontruisan, moguće da je bio propao - kaže Firt.

Mesto nesreće
Mesto nesreće foto: EPA / Luca Zennaro

Antonio Brencič, inženjer koji predaje na Univerzitetu u Đenovi, sumnja da je nadvožnjak rekontruisan upravo zbog toga što je održavanje bilo skupo.

- Most očigledno ima dosta problema i pored cene rekonstrukcije, koja je premašila budžet - pisao je on u italijanskim medijima 2016, kada se vršila obnova Morandija.

- Postoje greške na ovom mostu. Pre ili kasnije moraće da bude zamenjen. Ne znam kada - upozorio je on tada.

Međutim, dodao je da su ti problemi kasnije rešeni. Profesor je otkrio i da postoje greške u samom dizajnu mosta.

Arhitekta Rikardo Morandi je , naime, pogrešno procenio na koji način ojačani čelik "stari". Morandi je projetkovao još jedan sličan most u Venecueli, koji je doživeo slične probleme kao ovaj u Italiji, i kome je takođe trebalo dosta održavanja.

Propadanje nadvožnjaka možda je izazvao i veliki protok saobraćaja, a procenjuje se da je preko njega prelazilo 25 miliona vozila godišnje, pošto se nalazi na prometnom autoputu A10.

Na taj problem ukazala je kompanija Autostrejd per la Italija, koju je italijanski ministar i optužio za katastrofu. Oni su u izveštaju iz 2011. napisali:

- Brojni automobili i gustina saobraćaja uzrokuju ubrzano propadanje strukture mosta na dnevnoj bazi u špicu.

Mediji sada pišu i o dugogodišnjem neulaganju vlade Italije u infrastrukturu, koja zaostaje za ostalim evropskim zemljama.

Sigurno je da će istraga pokazati šta je uzrok katastrofe, a ovoće biti i veliki test za italijansku vladu.

BONUS VIDEO:

(Espreso.co.rs/BBC.com)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.