SANKCIJE I RUSKI OLIGARSI: Poprilično su lagani uprkos svemu
Ilustracija, Foto: Profimedia, Printscreen

situacija je takva

SANKCIJE I RUSKI OLIGARSI: Poprilično su lagani uprkos svemu

Pravila o sankcijama EU dozvoljavaju onima koji su na meti ograničenja da izvrše plaćanja za zadovoljenje „osnovnih potreba“ kao što su pravne takse, ali ne pominju troškove povezane sa kretanjem privatnih aviona, kao što je kupovina goriva za avione

Objavljeno:

Uprkos zabranama letova i sankcijama uvedenim nakon ruske invazije na Ukrajinu, avioni ruskih oligarha i dalje lete u zemlje Evropske unije i Veliku Britaniju i iz njih, pokazala je istraga podataka Gardijana.

Istraga, u saradnji sa Projektom za izveštavanje o organizovanom kriminalu i korupciji (OCCRP), identifikovala je i pratila avione povezane sa sankcionisanim poslovnim ljudima i zvaničnicima, uključujući Romana Abramoviča, Ališera Usmanova i Igora Šuvalova, bivšeg zamenika ruskog premijera.

Roman Abramovič
Roman Abramovičfoto: EPA/Facundo Arrizabalaga

Dok se činilo da su neka kretanja aviona u skladu sa zabranama i sankcijama vazdušnog prostora, uključujući zamrzavanje imovine, čini se da su drugi izbegli ograničenja.

Analiza Gardijana je takođe pokazala da su avioni povezani sa Rusima pod sankcijama leteli u Ujedinjene Arapske Emirate (UAE) u većem broju tokom nedelje nakon početka invazije nego bilo koje druge nedelje 2022. godine.

Svi putevi vode u Ujedinjene Arapske Emirate

UAE su popularni među Rusima kao finansijski i rekreativni centar.

Praćeni su avioni povezani sa Šuvalovim kako lete ka i izlaze sa aerodroma EU nakon što je blok uveo sankcije 23. februara, dan pre nego što je Rusija započela invaziju na Ukrajinu.

Njegov avion “bombardije global ekspres”, sa registracijom LKS-ABC, nakon tog datuma je obavio nekoliko letova između Ženeve, Minhena, Pariza, Milana i Helsinkija, prema podacima koje je obezbedila služba za praćenje letova Flajtrejdar24. Zapisi ne uključuju detalje o tome ko je bio u avionu, koji košta oko 10 miliona dolara.

Pravila o sankcijama EU dozvoljavaju onima koji su na meti ograničenja da izvrše plaćanja za zadovoljenje „osnovnih potreba“ kao što su pravne takse, ali ne pominju troškove povezane sa kretanjem privatnih aviona, kao što je kupovina goriva za avione.

Milijarder Usmanov, rođen u Uzbekistanu, glavni sponzor fudbalskog kluba Everton i bivši vlasnik 30% Arsenala, povezan je sa još dva aviona od više miliona dolara.

Oba aviona su izletela sa aerodroma u EU nakon što je predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen zabranila ulazak „letelica u ruskom vlasništvu, registrovanim u Rusiji ili koji su pod ruskom kontrolom“, prema podacima ADS-B iksčejndž, sajta koji prikuplja podatke o transponderu aviona uživo.

1 / 5 Foto: Profimedia

Usmanovljev “erbas a340”, čija komercijalna verzija može da primi 370 putnika, napustio je Minhen uveče 28. februara i poslednji put je zabeležen kako se te noći spušta iznad Taškenta.

Mlaznjak, koji ima prepoznatljive ukrase, košta između 350 miliona i 500 miliona dolara i jedan je od najvećih privatnih aviona u Rusiji, prema Ministarstvu finansija SAD, koje je saopštilo da njegov broj, M-IABU, znači „ja sam Ališer Burhanovič Usmanov”.

Let se dogodio dan nakon što je EU uvela zabranu letova i istog dana kada je Usmanov dodat na listu sankcija bloka.

Drugi mlaznjak je istog dana napustio Firencu u Italiji i takođe se uputio ka Uzbekistanu kada se signal transpondera izgubio iznad Turkmenistana.

Portparol Usmanova rekao je da su sankcije protiv njega zasnovane na „netačnim“ pretpostavkama o njegovom odnosu sa Kremljom, dodajući da je njegova imovina, uključujući privatne avione, prebačena u neopozive fondove mnogo pre nego što su sankcije uvedene milijarderu.

- Poričemo da je bilo bilo kakvog prekršaja ili pokušaja da se izbegne sankcionisanje imovine. S obzirom na činjenicu da avion MI-ABU na koji ste se pozvali nije u vlasništvu niti pod kontrolom gospodina Usmanova, i da bi ga mogao koristiti samo pod uslovima zakupa, ne postoji zakonski osnov za bilo kakvu zabranu u vezi sa pojedinačnim sankcijama protiv njega. Što se tiče poštovanja pravila poletanja aviona, naša detaljna pravna analiza nije utvrdila kršenja. Prema našim saznanjima, poletanje je izvršeno u skladu sa dozvolom nadležnog organa zemlje iz koje je avion poleteo –rekao je on.

Portparol nije odgovorio na upit o tome da li je Usmanov bio na nekom od letova.

Abramoviču plene avione?

Dok su neki od aviona i dalje van domašaja vlasti uprkos tome što su povezani sa oligarsima pod sankcijama, drugi avioni su već zaplenjeni ili im je zabranjen let.

Mlaznjaci povezani sa Abramovičem takođe su bili aktivni u nedeljama od invazije na Ukrajinu, što je dovelo do toga da vlasnik FK Čelsi bude sankcionisan od strane Velike Britanije i EU.

Roman Abramovič
foto: Epa/ FACUNDO ARRIZABALAGA, Epa/Neil Hall

Jedan od njih, “bombardije global 6000”, sa registracijom LKS-LUX, sada je prizemljen u Letoniji, a vlasti su mu uskratile dozvolu za odlazak dok vlasti u Luksemburgu, gde je registrovan, nisu potvrdile vlasništvo nad njim.

Ako se otkrije da pripada Abramoviču, koji je povezan sa najmanje tri druga privatna aviona, smatraće se zamrznutom imovinom, rekao je Ajvis Vincevs iz Letonske agencije za civilno vazduhoplovstvo za sajt Re:Baltica.

Britanske vlasti su takođe zaplenile dva aviona Abramovičevog bliskog saradnika Judžina Švidlera, na aerodromima Bigin Hil i Farnboro u Londonu.

Prema podacima Flajtrejdara24, jedan mlaznjak je 27. februara poleteo sa Bigin Hila za Farnborou. Mlaznjak je takođe obavio transatlantski let do malog aerodroma izvan Njujorka kasnije 27. februara, vraćajući se u Farnboro 4. marta.

Zabrana letenja ruskih aviona u Velikoj Britaniji stupila je na snagu dva dana ranije.

Portparol Švidlera rekao je da "nikada nije bilo kršenja" i da on nije ruski državljanin i da nema nikakve veze sa Kremljom.

"Švajcarska Persijskog zaliva"

Avioni koji su posetili UAE uključuju neke od onih koji su u prethodnim izveštajima povezani sa Abramovičem i ukrajinskim opozicionim političarom Viktorom Medvedčukom, kao i ruskim biznismenima Andrejem Gurjevom, Andrejem Meljničenkom i Olegom Deripaskom.

Organizacije, uključujući mrežu poreskog pravosuđa, opisale su UAE kao „Švajcarsku Persijskog zaliva“, zbog visokog stepena bankarske tajnovitosti što sugeriše da su oligarsi kojima je zabranjen pristup drugim finansijskim centrima možda otputovali tamo da organizuju svoje finansijske poslove.

Mlaznjak koji je navodno povezan sa Meljničenkom, milijarderom čiju su superjahtu zaplenile italijanske vlasti ranije ovog meseca, odleteo je u Dubai 9. marta, prema podacima Flajtrejdara. Boing 737 je trenutno pod istragom u Luksemburgu, gde je registrovan.

Portparol Meljničenka rekao je da je on međunarodni samostalni preduzetnik koji "nije imao veze sa tragičnim događajima u Ukrajini".

- On nema nikakvih političkih opredeljenja. Nema nikakvog opravdanja za njegovo stavljanje na bilo kakve sankcione liste – rekao je.

Portparol Deripaske rekao je da su sankcije protiv njega "duboko pogrešne".

- Odluka o sankcionisanju gospodina Deripaske nema nikakve veze sa pravdom ili zakonom, kao ni sa zamrzavanjem imovine koja pripada njemu ili njegovoj porodici. Stoga će, kako je već naveo na svom Tviter nalogu, na sudovima i policiji da otkriju pravo poreklo i korisnike ove odluke – rekao je on.

Portparoli Abramoviča, Šuvalova, Medvedčuka i Gurjeva nisu odgovorili na zahteve Gardijana za komentar.

Bonus video:

02:38

ESPRESO ANKETA: Pitali smo građane šta misle o dramatičnoj situaciji u Ukrajini

(Espreso/Blic)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.