KAKO SU BANANE SA KOKAINOM DOSPELE U LUKU BAR? Detaljna rekonstrukcija događaja koji je potresao REGION!
Ilustracija, Foto: Profimedia

rekonstrukcija

KAKO SU BANANE SA KOKAINOM DOSPELE U LUKU BAR? Detaljna rekonstrukcija događaja koji je potresao REGION!

O zapleni gotovo pola tone kokaina ni juče se nisu oglasili Uprava policije ni Specijalno državno tužilaštvo, niti su javnosti zvanično saopštili detalje te akcije

Objavljeno:

Banane iz Ekvadora, među kojima je pronađeno gotovo pola tone kokaina, dva puta pretovarane su na ruti do Bara - u Panami i u italijanskoj luci Đoja Tauro. Podgoričke "Vijesti" objavile su detaljnu rekonstrukciju događaja koji je potresao region.

Iz italijanske luke, ka barskoj Port of Adria, krenule su manjim kontejnerom Spirit of Čenej koji plovi pod zastavom Portugala.

Taj brod, sa 70 utovarenih kontejnera banana, 2. januara uplovio je u Bar.

1 / 5 Foto: Profimedia

Kompletan tovar banana poručila je firma “Rastoder” iz Slovenije, s tim što su dva od njih, među kojima i onaj sa oznakom CRSU6138117 na kom je pronađen kokain, preusmerena podgoričkoj kompaniji “Voli trade”.

"Carinici su kokain registrovali prilikom skeniranja kontejnera u Slobodnoj carinskoj zoni u Baru, a potom je sa Upravom policije i Specijalnim državnim tužilaštvom (SDT) napravljen plan", rekla je za Vijesti vršilac dužnosti direktorice Uprave prihoda i carina Milena Petričević.

Petričević objašnjava da su, s obzirom da kontejneri moraju biti pregledani i u Baru i u Podgorici, dogovorili da od četiri u kojima je bila roba za Voli, na Carinskom terminalu u glavnom gradu pregledaju samo dva - da preskoče onaj u kom je sumnjivi tovar, ali da ga carinici i policija prate do Logističkog centra poručioca.

Tako je, objašnjava, i urađeno.

Početak

Petričević je za Vijesti ispričala da su službenici Slobodne carinske zone u Luci Bar 11. januara, prilikom obavljanja svojih redovnih aktivnosti na skeniranju svih pošiljki pristiglih u tu luku, u jednom od kontejnera kojim su transportovane banane, na snimku skenera uočili indiciju da je pošiljka kontaminirana.

Kokain, Banane
foto: Printscreen/Facebook/Marko Milačić

Ističe i da su je, s obzirom na uočena saznanja na nalazu skenera, a u skladu sa definisanom hijrerahijskom nadležnosti, odmah obavestili kao nadređeni organ - “kako bi definisali strategiju daljeg postupanja”.

Carinici su tada, po njenom nalogu, sumnje odmah podelili sa nadležnima iz Centra bezbednosti Bar.

”Želim da napomenem da Uprava prihoda i carina, u konkretnom slučaju, ima sva zakonska ovlašćenja da nakon uočenih nejasnoća i eventualnih indicija da je određena pošiljka kontaminirana, može samostalno sprovesti detaljan pregled na licu mesta, tj. u okviru Slobodne carinske zone Bar. Procena starešine i časnih carinskih službenika bila je da u ovom slučaju, a negujući već uspostavljenu izvanrednu saradnju sa Upravom policije, obavestimo nadležne u toj instituciji, što je i učinjeno istog dana - 11. januara 2022. godine”, kazala je Petričević.

Ona objašnjava da je nakon njihovog obavještenja Uprava policije komunicirala prema tužilaštvu, nakon čega su informisani da dalji postupak preuzima Specijalno državno tužilaštvo i da slede njihove instrukcije.

”Prosledili smo snimak skenera na kojem su uočene nejasnoće. Pristigla pošiljka shodno proceduri trebala je i morala da prođe kroz dva carinska postupka, prije nego se nađe u skladište primaoca. Zbog navedenog je nadležni starešina UPC sa svojim saradnicima predložio plan rada, jer su se osim spornog kontejnera sa bananama, istog dana u postupku našla još tri kontejnera čiji je kupac takođe Voli trade. SDT, rukovodeći dalje ovim predmetom, 11. januara u poslijepodnevnim časovima, odlučuje da se ide sa kontrolisanjem i praćenjm isporuke do skladišta primaoca robe”, rekla je Petričević.

Propuštanje i pratnja

V.d. direktorica UPC objašnjava i šta se događalo nakon što su kontejneri uredno prostigli na Carinski terminal Podgorica:

Kontejner, kontejneri, Brod
foto: Profimedia

”U dogovoru sa šefom Carinske ispostave, prateći naš sistem, odlučeno je da se od četiri pristigla kontejnera, za skeniranje odvoje dva, a da se dva propuste bez ikakave ponovne kontrole. Jedan od ta dva bio je kontaminiran, prema saznanjima i indicijama od dan ranije, identifikovanih od strane carinskih službenika u Baru. Kamioni su 12. januara, negde oko 11 časova napustili Carinski terminal Podgorica, i krenuli prema Logističkom centru Volija, uz konstantnu pratnju i nadzor carinskih službenika i policije. Oko 14 časova, po nalogu SDT-a koji je koordinirao aktivnostima, ušlo se u krug skladišta Volija i pristupilo daljim aktivnostima kontrole. Naše ingerencije su tada završene”, kazala je ona.

V.d. direktorice UPC ističe da službenici te Uprave imaju izvanrednu saradnju sa službenicima Agencije za nacionalnu bezbjednost, Uprave policije i međunarodnim partnerima, ali da im ovog puta niko nije dostavio informaciju o kontaminiranoj pošiljci.

”U konkretnoj akciji, u delu otkrivanja, međunarodni partneri nisu nam pružali nikakvu partnersku logistiku, osim u delu što skener koji smo koristili potiče iz međunarodnih donacija”, tvrdi Petričević.

Uhapšen Drobnjak, nadležni ćute

Zbog sumnje da je povezan sa švercom skupocenog belog praha, policija je juče, po nalogu SDT-a, uhapsila špeditera Đoka Drobnjaka iz Bara. To je potvrđeno Vijestima iz više izvora iz Uprave policije, ali nisu precizirali kakva je njegova uloga u tom poslu.

Hapšenje
foto: Profimedia

Vijesti nisu uspele da stupe u kontakt sa špediterskom kompanijom u kojoj Drobnjak radi - na broj telefona poznat redakciji niko nije odgovarao.

O zapleni gotovo pola tone kokaina ni juče se nisu oglasili Uprava policije ni Specijalno državno tužilaštvo, niti su javnosti zvanično saopštili detalje te akcije. Niko od nadležnih nije saopštio da li je pronađena supstanca izvagana i jesu li forenzičari utvrdili koje je čistoće zaplenjeni kokain.

Nije saopšteno ni ko je, zaista, pronašao drogu - carinici, kako to tvrde iz te uprave, ili radnici u magacinu Volija, kako je nezvanično rečeno iz Uprave policije.

Bez objašnjenja ostalo je i pitanje kako je moguće da, ako su pratili isporuku, nisu odmah hapsili u Voliju, kako su to učinili krajem avgusta nakon pronalaska više od tone kokaina u magacinu Krstovića u Zeti.

Rastoder: Tražili smo kontrole, ali je naš predlog odbijen. Idemo iz Luke Bar

Luka Bar, Bar
foto: Profimedia

Iz kompanije Rastoder, od koje Voli nabavlja banane, tvrde da su, zbog povećanog rizika zloupotrebe pomorskog transporta za potrebe kriminalnih organizacija, koje na razne načine ubacuju i maskiraju svoj “tovar” unutar kontejnera različitih firmi i proizvoda, tražili da se pregleda svaki njihov kontejner i da će, zato što to nije učinjeno, napustiti Luku Bar.

U izjavi Vijestima kazali su da su se sa velikom zabrinutošću obratili za pomoć institucijama, zaduženim za kontrolu i preglede tovara, koji morskim putem ulazi u Luku Bar.

Kontejner, kontejneri, Brod
foto: Profimedia

”Zamolili smo da se iz preventivnih razloga pregleda svaki kontejner, kojeg za nas brod doveze u Luku Bar. Nažalost, odgovor carinskih organa je bio negativan, sa objašnjenjem da bi to što mi tražimo ‘dovelo do neopravdanog trošenja resursa i iscrpljivanja ljudstva’. Uz to smo dobili i predlog, da ukoliko sumnjamo da ‘je svaka pošiljka kontaminirana onda možda trebate da razmislite o pauzi u poslovanju’”, piše u njihovoj izjavi Vijestima.

Objašnjavaju da su, pokrenuti informacijama i izveštajima iz medija, da su kontaminacije sve više učestale, u raznim lukama i skriveno u raznim proizvodima, molbu za dodatnu pažnju i pregled kontejnera u Luci Bar ponovo slali 3. i 11. januara.

Carinik, Špediter
foto: Profimedia

”S obzirom da smo potpuno svesni visokog rizika zloupotrebe za svrhe krijumčarenja, pod kojim se u zadnjem periodu vrši pomorski prevoz, i nemogućnosti optimalne bezbednosne kontrole za koju smo molili u Luci Bar, bićemo prisiljeni napustiti Luku Bar i preusmeriti sve naše kontejnere u druge luke. To će otežati poslovanje i povećati troškove i nama i našim kupcima, ali bez obzira na to, bezbednost nam je na prvom mestu”, poručili su iz kompanije Rastoder.

Oni naglašavaju da su preduzeli sve mere, koje su u njihovoj moći:

”Od pojačane bezbednosne kontrole u Ekvadoru do insistiranja na preventivnom ponovnom pregledu u Luci Bar. Možda smo barem delimično i uspeli u sprečavanju krijumčarenja, s obzirom da iz medija saznajemo da su carinski i/ili policijski organi otkrili skrivenu pošiljku, prije nego što je kontaminirani kontejner napustio Luku Bar. Smatramo to zajedničkim uspehom, jer smo im skrenuli pažnju na potrebu pojačanog pregleda. Osim toga, ponosni smo i na našeg poslovnog partnera kompaniju Voli, odnosno njihove zaposlene i upravu, koji su pravovremeno otkrili skrivene krijumčarene supstance i o tome obavijestili nadležne organe. Time se pokazalo da smo svi na istoj strani i da se trudimo zajedničkim snagama delovati preventivno s ciljem zaštite državljana Crne Gore”.

Oni su objasnili i da je njihova firma osnovana pre 30 godina, da su za to vreme postali jedna od vodećih firmi uvoznika banana iz Srednje i Južne Amerike, te da su razvili i vlastiti brend Derby, ali da su nažalost, u zadnje dvije godine, svjedoci povećanog rizika zloupotrebe pomorskog transporta za potrebe kriminalnih organizacija.

Bonus video:

06:20

Plašim se da je ovo početak kraja Noletove karijere! Đukanović uveren da je hajka tek počela AUSTRALIJA SAMO PRVA U NIZU?

(Espreso/Vijesti)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.