TOP 10 TRILER FINIŠA SEZONE F1: Poklon Fanđu, "Trka života", Šumi u šljunku, "Stepnigejt"... ŠTA NAS ČEKA SUTRA?!
ilustracija, Foto: Profimedia, EPA/ Lars Baron, EPA/Valdrin Xhemaj, EPA/Ali Haider

PRVI PUT EGal PRED TRKU ODLUKE OD 1974.

TOP 10 TRILER FINIŠA SEZONE F1: Poklon Fanđu, "Trka života", Šumi u šljunku, "Stepnigejt"... ŠTA NAS ČEKA SUTRA?!

Skoro da možemo da osetimo miris benzina i treperenje vazduha od isparenja... Jedva čekamo da se ugasi pet crvenih svetala na velikom semaforu Jas Marine...

Objavljeno: 18:19h
Nedeljko Đukić

Ovog vikenda nas očekuje rasplet sezone Formule 1 koja nas je sve prijatno iznenadila koliko je bila uzbudljiva i neizvesna. Bar što se tiče one glavne trke - za titulu prvaka u konkurenciji vozača.

Većina ljubitelja "najbržeg cirkusa na svetu" je očekivala dodatni napredak Red Bula, ali ipak ne takav da bi mogao da ugrozi dominaciju Mercedesa i njihove prve vedete Luisa Hamiltona, s obzirom da je promena pravila a samim tim i razvoja bolida odložena za 2022. zbog pandemije koronavirusa.

Luis Hamilton
foto: EPA/Lars Baron

Činilo se neminovnim da, bez prave konkurencije, Hamilton obori i onaj najveći rekord slavnog Mihaela Šumahera, od sedam titula F1 prvaka. Ali, Maks Ferstapen i "Crveni bik" su imali drugačije planove i pred završnu trku sezone u Abu Dabiju imamo najbolji mogići scenario: Holanđanin i Englez imaju identičan broj poena, 293.5 i potpuno izjednačeni ulaze u konačni obračun.

Maks Ferstapen
foto: EPA/Sebastien Nogier

Dugo je čak Maks vodio u šampionatu, do pre nekoliko trka imao zavidnu prednost, a Luis tvrdio kako je čudo da se uopšte nalazi u borbi za odbranu titule jer je Mercedes sporiji od Red Bula, a onda... Na VN Brazila, za koju su iz nemačkog tima govorili da staza Interlagos više odgovara njihovom rivalu iz Austrije, Hamilton je počeo da "leti" po istoj sa novim motorom.

"Prešišao" je kao od šale Ferstapena i ubedljivo slavio, a momentum je prešao na njegovu stranu. Maks je rekao posle Brazila kako prednost koju je Mercedes naprasno stekao neć dugo potrajati.

- Novi motor im očigledno daje početnu prednost u ovom trenutku, ali to će se vremenom vratiti u normalu. Možda sad izgleda malo dramatičnije, ali sam uveren da će se postepeno normalizovati - optimista je bio Ferstapen.

1 / 6 Foto: EPA/Matteo Bazzi

Ipak, morao je da gleda u zadnji deo Britančevog bolida i na naredne dve trke, a ako motor "Mečke" ne bude pokzao znake posustajanja ni ovog vikenda, Hamilton se može smatrati favoritom u poslednjem okršaju za titulu.

U svakom slučaju, čeka nas pravi spektakl, a u međuvremenu se osvrnimo na neke od nezaboravnih završnica sezone u kojima se šampion takođe odlučivao na poslednjoj "stanici".

1956. VN ITALIJE - MONCA

Legendarni Huan Manuel Fanđo je imao pirliku da osvoji svoju četvrtu titulu, a prvu kao vozač Ferarija. Pred trku u "Hramu brzine" imao je osam poena više od timskog kolege, Pitera Kolinsa.

Ali, činilo se da od toga nema ništa kada je Argentincu pukla prednja osovina. Treći vozač Ferarija, Luiđi Muso, odbio je da mu preda svoj automobil, a onda se desio nezapamćen sportski gest: sam Kolins je ispoštovao hijerajhiju i dao svoj bolid Fanđu, a ovaj završio trku kao drugi iza Sterlinga Mosa i odbranio krunu.

- To je bio fantastičan gest. Zgrabio sam ga (Kolinsa) i poljubio - opisao je kasnije Fanđo situaciju koja je nezamisliva danas...

1959. VN SAD - SEBRING

Džek Brabam je postao prvi F1 šampion iz Australije i to tako što je bukvalno pogurao svoj Kuper preko ciljne linije nakon što je ostao bez goriva!

Rivali su mu bili Toni Bruks iz Ferarija i timski kolega Stirling Mos. Bruks je morao da odustane zbog kvara menjača, Mos je završio treći, a Brabam - na "gurku" - četvrti, što je bilo dovoljno za slavlje.

1974. VN SAD - VOTKINS GLEN

Ove godine se poslednji put desilo da kandidati za titulu u poslednju trku uđu potpuno poravnati (do ove sezone). To su bili Emerson Fitipaldi i Klej Regaconi. Doduše, šanse je imao i Džodi Šekter koji je imao sedam bodova manje.

Švajcarac u Ferariju je bolje startovao, ali Fitipaldi uspeo da ga pretekne vozeći sa dva točka po travi i osvojivši četvrto mesto - dovoljno za svoju drugu titulu i prvu za Meklaren.

1976. VN JAPANA - FUDŽI

Ako već niste pogledali film "Rush" (preveden kao "Trka života", 2003.), učinite to što pre. Trka u Japanu je bila epilog neponovljive sezone u kojoj smo videli sve i svašta u duelima Nikija Laude i Džejms aHanta na stazi, ali van nje.

Vrhunac se desio u Nemačkoj kada je Ferarijev Austrijanac jedva preživeo pakao kada mu se automobil zapalio. Sav u ožiljcima i zavojima, ali nepokolebljivog duha, čudesno se vratio trkanju i pred finale u Fudžiju imao tri poena više od Britanca.

Ipak, jake monsunske kiše su načinile uslove za trkanje praktično nepostojećim. Lauda je bio među vozačima koji su tražili otkazivanje trke, što nije učinjeno. Niki je posle dva kruga odustao strahujući za život, a Hant iskoristio piliku, ali ne bez dodatne drame.

Pukla mu je guma, ali je sa novom stigao do treće pozicije i jedine titule, za koju je odmah potom rekao da je zaslužio i Lauda.

1986. VN AUSTRALIJE - ADELEJD

Jedna od najuzbudljivijih i šokantnijih završnica u istoriji. Čak tri asa su se borila za konačnu pobedu - Najdžel Mensel (70 poena), Alen Prost (64) i Nelson Pike (63). Francuz je na kraju odbranio titulu kao vozač Meklarena, a Vilijamsov duo je ostao kratkih rukava.

Mensel je bio veliki favorit jer je držao vođstvo sedam trka pre kraja i bilo mu je potrebno samo treće mesto da sigurno bude krunisan. Ipak, Britancu je iznenada pukla zadnja leva guma a svet je u šoku gledao kako uz varnice na sve strane pokušava da iskontroliše bolid i šanse za titulu. Uzalud.

1994. VN AUSTRALIJE - ADELEJD

Osam godina kasnije na istom mestu se desio jedan od najkontroverznijih duela u istoriji F1. Mihael Šumaher je u Benetonu sezonu počeo sa šest slavlja u sedam trka, ali se Dejmon Hil vratio u drugom delu sezone i pred Adelejd imao samo poen zaostatka.

Nemac je vodio do 36. kruga kada je udario u zid, a onda skrenuo oštor ustranu i udario u nadolazećeg vozača Vilijamsa. Šumaher je momentalno odustao, stjuardi su incident ocenili kao "trkački", a Hil dao sve od sebe da stigne da završi peti i domogne se titule.

Ipak, oštećenja prednjeg vešala su bila prevelika pa je i ono odustao na kraju istog kruga, a Šumaher osvojio prvu od sedam titula.

1997. VN EVROPE - HERES

Nova kontroverza sa Mihaelom Šumaherom u glavnoj ulozi desila se u finalu sezone 1997. Ponovo je imao poen prednosti, ali sada kao pilot Ferarija, dok mu je rival bio Žak Vilnev.

U 48. krugu, Kanađanin je krenuo u preticanje sa unutrašnje strane krivine. Šumi je krenuo da zatvara vrata, pa da se povlači iz duela, a onda nagol skrenuo udesno i udario u bolid Vilijamsa. Oboga puta, on se odbio u šljunak iz kog nije mogao da se izvuče, dok je Vilnev bez većih oštećenja stigao do trećeg mesta i titule.

Zanimljivo, Vilnev više nije ostvario nijednu pobedu u F1, dok je Šumaher osvojio još pet šampionata.

2007. VN BRAZILA - INTERLAGOS

Šumaher je tih pet titula osvojio sa Ferarijem posle dugog posta "Crnog konjića" (od 1979. - Džodi Šekter), a malo ko je mogao da pomisli da će poslednja titula do danas u konkurenciji vozača za italijanski tim stići 2007. A osvojena je na upečatljiv način.

Te sezone je Meklaren imao odličan bolid, ali ispostavilo se da je glavni razlog činjenica da je bivši zaposleni Ferarija Najdžel Stepni sa znanjem šefa MekLarena, Rona Denisa, ukrao i kopirao ključna aerodinamička rešenja Skuderije.

Fernando Alonso, Luis Hamilton
foto: Profimedia

Epilog špijunske afere nazvane "Stepnigejt" bio je oduzimanje poena britanskom timu u šampionatu konstruktora, ali su njihovi piloti zadržali plasman u konkurenciji vozača. Međutim, MekLaren čitavu sezonu nije jasno stao iza dovedenog dvostrukog šampiona Fernanda Alonsa, već su se nadali da će se njihov zemljak Luis Hamilton, iako ruki, dočepati naslova posle fascinantnih nastupa u debi sezoni.

Sukobi među vozačima su ih na kraju skupo koštali. Hamilton je imao četiri boda više od Španca i sedam više od Kimija Raikonena u Ferariju uoči Brazila. "Ledeni Finac" je slavio ispred timskog kolege Felipea Mase i Alonsa, dok je Luis završio sedmi.

Kimi Raikonen, Žan Tod, Fernando Alonso
foto: Profimedia

Na kraju neverovatan poredak (i bolan za navijače Meklarena): Raikonen 110 poena, Hamilton i Alonso po 109.

2008. VN BRAZILA - INTERLAGOS

Sve se Hamiltonu vratilo godinu dana kasnije. Opet je imao sedam bodova višew od vozača Ferarija, ovoga puta mu je konkurent bio Felipe Masa, na domaćoj stazi.

Brazilac je uradio sve što je mogao - pobedio je dominantno, Raikonen je odradio svoj deo posla osvajanjem drugog mesta, a Luis je u trenutku kad su oni prošli cilj, bio na šestom mestu - koje je tada donosilo 3 boda - tako da bi Masa bio prvi zbog više pobeda u sezoni!

Nova zvezda, Zebastijan Fetel, preteko je Hamiltona pre toga i Britanac se baš mučio sa tempom. Ali, u poslednjoj krivini je uspeo da prestigne Tima Gloka u Tojoti i dočepa se dodatnog boda i prve od sedam šampionskih titula. Srca navijača Ferarija i Brazilaca bila su slomljena. Golk je uskoro počeo da dobija pretnje smrću...

2016. VN ABU DABIJA - JAS MARINA

Pre pet godina, rasplet šampionata u Jas Marini nije bio po volji Luisa Hamiltona. Iako je u drugom delu sezone uspeo da umnogome nadoknadi prednost timskog kolege Nika Rozberga, pred Abu Dabi je kaskao 12 poena.

Sezonu je obeležio i duel u Turskoj posle kog su obojica odustali i morali na raport šefu Totu Volfu, dok je Maks Ferstapen to iskoristio da uknjiži prvu pobedu u karavanu.

Hamilton je uzeo pol i imao 25 bodova za prvo mesto u džepu, ali mu je bilo neophodno da Rozberg završi bar treći. Nemac je pak, uspeo da na startu hrabrim manevrom pretekne upravo Maksa a ond aje samo čuvao drugo mesto, iako ga je Luis namerno kočio ne bi li ih Fetel u Ferariju sustigao i pretekao Nika.

Niko Rozberg, Luis Hamilton, Zebastijan Fetel
foto: Profimedia

Nije uspelo, Rozberg je kao i njegov otac, Finac Keke, osvojio titulu, a pet dana kasnije šokirao svet objavom da se povlači.

I u nedelju 12. decembra 2021. nas sigurno čeka prava poslastica. Ferstapen je na polu posle kvalifikacija, Hamilton startuje odmah do njega. Skoro da možemo da osetimo miris benzina i treperenje vazduha od isparenja... Jedva čekamo da se ugasi pet crvenih svetala na velikom semaforu Jas Marine...

(Espreso/Nedeljko Đukić)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.