nesvakidašnje
Varao je sa sestrom, a ona njega i sa muškarcima i ženama! Kad je umrla, sa njenim pepeom uradio je bizarnu stvar
Ljubav je bila vrlo čulna i strastvena. Žestoka. Temperamentna. Kao i njih dvoje, uostalom
Jedna od najvećih, najtoksičnijih i najkontroverznijih ljubavnih priča 20. veka jeste između Fride Kalo i Dijega Rivere.
Frida i Dijego... "Slon i Golubica", kako ih je zvala njena majka, a i mnogi kojima je smetala njihova priča. Imala je 15 godina kada ga je prvi put videla, dok je oslikavao mural u njenoj školi. Ponovo su se sreli tri godine kasnije. Mlada slikarka imala je veliku želju da ugledni umetnik proceni njen rad. Dopalo mu se, i od tada je bio čest gost u njenoj kući.
Iako fizički nije bio privlačan, važio je za velikog zavodnika. Ni Frida nije mogla da mu odoli, uprkos razlici od dve decenije, koliko je bio stariji od nje, i činjenici da je bio oženjen, prethodno i razveden. "On je kaktus koji uspeva svuda, na pesku, u kamenu. A kada cveta, njegovi su cvetovi predivne crvene boje ili su žuti kao sunce", nadahnuto ga je opisala zaljubljena slikarka u jednom pismu prijateljici.
Kad su se 1929. venčali, postala je treća supruga Dijega Rivere. Iako pod stalnim okom javnosti i uvek na udaru štampe, par se nimalo nije trudio da sakrije svoje emotivne uspone i padove. Temelji veze, koju su samo oni mogli da razumeju, bili su čvrsti, zasnovani na stavovima koje su delili i idealima u koje su oboje verovali.
Naime, i lepotica i zver obožavali su svoj šareni, raspevani Meksiko, avangardu, komunizam i slobodu u svakom smislu, da ne govorimo o buntovnom duhu uvek žednom revolucionarnih ideja, pokreta i zaokreta, a u njihovo vreme bilo ih je sijaset.
Svojom patnjom bojila je platna
Ljubav je bila vrlo čulna i strastvena. Žestoka. Temperamentna. Kao i njih dvoje, uostalom. Kada su biografi pokušavali da analiziraju često zagonetnu ličnost čuvene umetnice, shvatili su da "nije primećivala očigledno, jer nije želela da primeti". To se odnosilo na bolnu realnost – da je njen životni saputnik vara.
Istinu je saznala već na putovanju koje su smatrali medenim mesecom. I nije mogla ništa da učini. Niti je Dijego prestao da se viđa sa drugim ženama, niti ga je Frida napustila zbog neverstva. Štaviše, kao da je ta nova dimenzija – dimenzija bola – postala najjače gorivo njenog stvaralaštva. Svoje emocije i patnju pretakala je na platno, gotovo da ih je oživela na slikama.
Iz nemoći i očaja, Frida je rešila da mužu udari kontru. I sama se upuštala u brojne afere – sa poznatim ličnostima, muškarcima i ženama, pokušavajući da u njemu izazove ljubomoru koja bi učinila da zaboravi na vanbračne avanture. To se nije dogodilo.
Iako feministkinja u duši, pored njega se ponašala kao i sve druge žene koje vole, spremna da svom muškarcu bude robinja i sluškinja. Da, bila je njegova muza, ali i posvećena supruga, koja je uživala u tome da mu, na primer, sprema omiljena jela.
Međutim, ono što joj je više puta slomilo i srce i telo bili su spontani pobačaji. Oboje su se do neba radovali kada bi saznali da je u drugom stanju. A onda, kada bi shvatili da nisu uspeli, doživljavali su ogromnu bol i razočarenje, svaki put sve dublje i razornije.
"Kada sam slikala, sva mrtva deca, Dijegova nevera i bolovi u leđima na tren su bili zaboravljeni. U mojim slikama, u bezbroj autoportreta koje sam napravila, ponovo sam pronalazila sebe nakon što više nisam znala ko sam zapravo... Ne mogu da imam dece. Pod mojom šarenom odećom krije se čudovište. A pod mnoštvom cveća u mojoj kosi koje nosim kao krunu krije se moja tuga."
Dok je nevernom suprugu uzvraćala istom merom, zbližila se sa Lavom Trockim, istaknutim sovjetskim rukovodiocem. Razmišljajući kako da joj se osveti zbog toga, Rivera je odlučio da joj zada najgori udarac – prevario ju je sa njenom mlađom sestrom Kristinom. Preko toga već nije mogla da pređe, pa je 1939. godine predala papire za razvod i otputovala u Njujork.
Prva ljubav drugi put
Iako su se formalno rastali, Dijego i Frida zapravo su postali još bliži. Njihove sudbine jednostavno su ostale isprepletene, i nemoguće je bilo zamisliti ih jedno bez drugoga. I tada i danas, toliko decenija kasnije. Bili su dve polovine istog tela, neraskidive i neodvojive, a ipak nisu mogli da funkcionišu zajedno.
No, kada je zbog problema sa kičmom morala na operaciju, Dijego je došao u bolnicu da bude uz nju. Saznavši u kakvom je stanju, odlučio je da je zaprosi. Nije mogla da ga odbije.
Frida Kalo poslednji put se u javnosti pojavila 2. jula 1954. na maršu za narod Gvatemale. Na fotografiji je vidimo dok sedi u kolicima koja gura Dijego i, prkosna i nesalomiva, drži pesnicu u vazduhu. Iako je u tim trenucima teško bolesna, do poslednjeg daha bila je revolucionar.
Deset dana kasnije, bez jedne noge koja joj je amputirana zbog gangrene, dok se borila sa neizdrživim bolovima u kičmi i upalom pluća, poklonila je Dijegu prsten koji mu je kupila za 25. godišnjicu braka. Onog prvog. Sutradan, 13. jula 1954. godine, preselila se u večnost. I u legendu.
Od slavne slikarke, jedine konstante u njegovom životu i najveće ljubavi, Dijego Rivera oprostio se na bizaran način – prema tvrdnjama svedoka, nakon kremacije je uzeo urnu i pojeo šaku pepela. Preminuo je tri godine posle nje.
(Espreso/blic žena/prenela PV)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!






