STRAH I TREPET
O NJOJ NE SME DA SE GOVORI: Supruga Salvadora Dalija bila je užasna!
Kako je rastao Dalijev uspeh, Gala je postala poznata kao megalomanka, ljubavnica uspešnih, opsednuta novcem i mladim ljubavnicima
O Gali se već odavno govori kao o muzi i monstrumu. U krugovima nadrealista kružilo je pravilo - kad umetnik napravi dobar rad mora da je bio s Galom. Prvo se udala za poetu Paula Eluarda, među njenim ljubavnicima je bio i Maks Ernst pre nego što je upoznala i zaljubila se u Salvadora Dalija, s kojim je provela ostatak života.
Ipak, njena zastrašujuća ličnost izazvala je druge članove grupe. Andre Breton ju je prezirao, a Luis Bunjuel ju je toliko mrzeo da je jednom pokušao da je zadavi, a u svojoj biografiji je takođe opisao i san u kojem davi Galu.
Kako je rastao Dalijev uspeh, Gala je postala poznata kao megalomanka, ljubavnica uspešnih, opsednuta novcem i mladim žigolima.
Ovih dana u Barseloni u Muzeju nacionalne umetnosti Katalonije otvorena je izložba koja o Gali otkriva do sad nepoznate detalje i kao i to da su ovakve priče o Dalijevoj muzi zasenile njeze mnoge talente. Ne samo da je bila muza, nego je bila i sama konceptualna umetnica i performerka koja je išla ispred svog vremena, pa je znatno uicala na stvaranje Dalijevih kreativnih radova.
Rođena kao Elena Ivanovna Diakonova 1894. godine u Rusiji nadimak Gala dao joj je Eluard kogag je upoznala u švajcarskom sanatorijumu kad su oboje imali 17 godina, a lečili su se od tuberkuloze, piše BBC.
Sa Eluardom je shvatila da ima sposobnost da neduje i podstiče talente. Ohrabrila ga je da piše poeziju i napisala je predgovor jednoj od njegovih prvih zbirki, ali pod pseudonimom.
"Odlučila je da ostane u senci, bude nevidljiva iako je i ta uloga bila izuzetno važna i za Eluardovo i za Dalijevo stvaralaštvo", kaže kustos Estrelja de Dijego.
Par je imao otvoren brak i Eluard je uživao upoznajući Galu s novim ljubavnicima, uključujući i Maksa Ernsta koji je se i razveo od svoje supruge da bi mogao da uživa ponekad u ljubavi u troje. Ernst ju je uključio u svoju sliku 'Les Rendez Vous des Amis' iz 1922. godine. Ernst i Eluard su je verovatno i voleli, ali Breton ju je smatrao suparnicom i osobom koja ima čudnovatu moć nad ljudima. Njegova averzija doprinela je Galinom lošem imidžu, naročito nakon što je raskinula vezu s Eluardom.
Ipak, za taj razlaz u velikoj meri je bio kriv i sam Eluard, jer ju je baš on upoznao s Dalijem i to na putu za Kadakes 1929. godine. Bio je uveren da će bilo kakva romansa između Gale i slavnog slikara zapravo biti prolazna, ali se pokazalo da se Gala silno zaljubila.
Imala je neverovatnu sposobnost da u njemu vidi čudnovato lepog mladića koji je imao nastrani smisao za humor i histerično se smejao zbog čega je mnogo išao na živce ostalim ljudima.
Dali je kasnije tvrdio da je ona odmah uočila genija u njemu, ali je i priznao da je "videla nešto što bi moglo da ispuni njena maštanja i da u njemu ima nešto što bi joj samo on mogao dati.
Njena odluka o napuštanju bogatog i uspešnog Eluarda i odlazak siromašnom Daliju baca sumnju na njenu sliku kao obične grabežljivice koja želi novac. Kao što kaže kustos de Dijego:
"Zašto bi žena koja je samo žudela za novcem i slavom i koja je živela sa slavnim pesnikom u Parizu, otišla da živi s nekim ko nije bio niko i ništa? Verovatno zato jer je bila uverena da s Dalijem može da ostvari svoje kreativne potencijale." Gala je zamenila svoj mondeni pariški apartman za primitivnu kamenu kolibu u katalonskom ribarskom mestu Port ligat. Uteha je došla u obliku lokalnog ribara s kojim je Gala održavala seksualne odnose i dobila naknadu za ono što Dali, s njegovim odbijanjem konvencionalnog seksualnog odnosa, nije bio u mogućnosti da joj pruži.
U takvim okolnostima njih dvoje upustili su se u 'zajednički projekt za ceo život', kako to naziva Pepe Sera, direktor Muzeja nacionalne umetnosti Katalonije.
Mnogi su Galu videli kao Dalijevu kreatorku, koja je, kako kaže Sera, i sama bila njegovo najveće i najvažnije delo, ali je njena uloga bila i puno, puno veća i važnija. Ona je učestvovala u njegovom projektu kao izvođač radova koje je on slikao. Tokom decenija Dali ju je nekoliko puta naslikao - kao divovska glava koja se smireno smeši, dok su joj na ramenu dva jagnjeća kotleta.
Kad su ga pitali zašto joj je na rame stavio kotlete Dali je odgovorio: "A zašto ne? Volim Galu, a volim i jangjeće kotlete. I nisu pečeni, nego su sirovi, jer je i Gala sirova."
Na drugoj slici "Madonna iz Port Lligata", Galu je naslikao kao Madonnu koja čuva detence u krilu, što bi takođe trebalo da simbolizuje njen zaštitnički odnos stvarateljke slavnog slikara.
"Vrlo je teško zamisliti pasivnu Galu koja je samo sedi na stolici i sluša Dalija kako joj izdaje naredbe gde da stavi ruku, kako da sedi i kakvu haljinu mora da nosi. U najmanju ruku, takve odluke su donosili zajednički",kaže Sera.
Njegovu svijest o njezinoj kreativnoj ulozi potvrđuje i potpis pod mnoge njegove radove s 'Gala-Salvador Dali', činjenica koju mnogi u to vrijeme nisu mogli razumjeti, ali koje kustosi danas smatraju razumljivim i koji se koristi za zajedničke projekte.
Galin uticaj je najvidljiviji u radu 'Venerin san', verovatno jedan od najranijih primeraka instalacijske umetnosti. Izrađen za Svetski sajam u Njujorku 1939. Serija fotografija prikazuje Galu kako razgovara s Dalijem o projektu, pa čak i kako postavlja različite delove.
"Mogla je biti model za 'Venerin san', ali ona je odlučila da bude umetnica", kaže de Dijego. Kako su rasli Dalijeva slava i bogatstvo, Gala je stalno bila uz njega, a njihov život je neprekidni krug pažljivo koreografisanih nastupa koji su svi bili deo "Dali projekta", kako ga Sera naziva. Međutim, Daljev uspeh nije se svideo nadrealistima koji su mu dali pogrdni nadimak izveden anagramski iz njegovog imena i prezimena - 'ávida dollars' - 'pohlepni dolari'.
Galina ljubav prema kockanju i trošenju novca na mlade ljubavnike bila je razlog zašto je paru neprestano bio potreban novac. Njeno ponašanje je bilo skandalozno. Nagovorila je Dalija da potpiše prazne listove papira na kojem su drugi onda slikali lažne slike, koje je ona prodavala za veliki novac kao da su originali i na tome zaradila veliki novac. I nije se sklanjala od mladih ljubavnika, pa makar to bio i sin Maksa Ernsta, tada još tinejdžer koji se rodio u braku koji je Ernst razorio upravo zbog Gale.
Međutim, da Sera kaže da se njen sasvim drugačiji karakter ogleda iz uređenja dvorca Pubol, koji joj je Dali darovao 1969. godine, i za koji kaže da je 'nadrealni objekt' u punom smislu reči.
"Dvorac je asketski uređen, gotovo prazan osim nekoliko slika i detalja. Prikazuje nekog ko je proteran, a to je bila ona u određenoj meri. Moglo bi da iznenadi sve one koji su stalno slušali o toj muzi i čudovištu razne grozne priče. No, možda je došlo vreme da se revidira njen lik i elo", kaže da Sera.
BONUS VIDEO: MEDVED OTEO AUTO! Ne znaš ko se više uplašio - čovek ili životinja! (VIDEO)
(Espreso.co.rs/Express.hr)
Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!