NAUČNICI OTKRILI KOJE DVE ĆELIJE SU KRIVE ZA PANDEMIJU KORONE: Ciklus horora počinje OVDE!
Tu su obuhvaćene ćelije iz pluća, nosne šupljine, oka, creva, srca, bubrega i jetre, Foto: ANSA/MASSIMO PERCOSSI

koronavirus

Dve specifične ćelijske vrste u nosu su identifikovane kao verovatno početne tačke infekcije KOVID-19 koronavirusom. Naučnici su otkrili da čašice i cilijarne ćelije u nosu imaju visok nivo unesenih proteina koje virus koristi da bi ušao u naše ćelije. Identifikacija ovih ćelija od strane istraživača sa Instituta Velkom Sanger, Univerzitetskog medicinskog centra Groningen, Univerzitetskog Azurnog ostrva i CNRS-a, Nice i njihovih saradnika, kao dela biološke mreže Human Cell Atlas Lung, mogla bi pomoći da se objasni visoka brzina prenosa KOVID-19.

Kako je objavljeno u časopisu Nature Medicine, ova prva publikacija sa Biološkom mrežom pluća deo je stalnih međunarodnih napora na korišćenju podataka Atlasa ljudskih ćelija za razumevanje infekcije i bolesti. Ona pokazuje da ćelije u očima i nekim drugim organima takođe sadrže proteine koji ulaze u virus. Studija takođe predviđa da je glavni unos proteina regulisan drugim genima imunološkog sistema i otkriva potencijalne ciljeve za razvoj tretmana za smanjenje prenošenja.

Nova koronavirusna bolest - KOVID-19 - pogađa pluća i disajne puteve. Pacijentovi simptomi mogu biti nalik gripu, uključujući groznicu, kašalj i bol u grlu, dok neki ljudi možda ne osećaju simptome, ali imaju prenosivi virus. U najgorim slučajevima, virus uzrokuje upalu pluća koja na kraju može dovesti do smrti. Smatra se da se virus širi putem respiratornih kapi koje nastaju kada zaražena osoba kašlje ili kine, a čini se da se lako prenosi u pogođenim mestima. Do sada se virus proširio na više od 184 zemlje i odneo više od 180.000 života.

Naučnici širom sveta pokušavaju da razumeju kako se tačno širi virus, kako bi se sprečilo prenošenje i razvoj vakcine. Iako je poznato da virus koji izaziva bolest KOVID-19, poznat kao SARS-CoV-2, koristi sličan mehanizam da inficira naše ćelije kao povezani koronavirus koji je izazvao epidemiju SARS-a iz 2003. godine, tačne ćelije koje su učestvovale u prenosu prethodno nije označen.

Da bi otkrili koje ćelije mogu biti uključene u prenos KOVID-19, istraživači su analizirali više skupova podataka humanog ćelijskog atlasa (HCA) iz konzorcijuma jednoceličnih RNA iz više od 20 različitih tkiva nezaraženih ljudi. Tu su obuhvaćene ćelije iz pluća, nosne šupljine, oka, creva, srca, bubrega i jetre. Istraživači su tražili koje pojedinačne ćelije izražavaju dva ključna ulazna proteina koja virus KOVID-19 koristi da inficira naše ćelije.

Dr Varadon Sungnak, prvi autor rada sa Instituta Velkom Sanger, rekao je: „Otkrili smo da se receptorski protein - ACE2 - i TMPRSS2 proteaza koji može aktivirati ulazak SARS-CoV-2 izražavaju u ćelijama u različitim organima, uključujući ćelije na unutrašnjoj sluznici nosa. Tada smo otkrili da čašaste ćelije koje stvaraju sluz i cilijane ćelije u nosu imaju najviše nivoe oba proteine virusa KOVID-19, od svih ćelija u disajnim putevima. To čini ove ćelije najverovatnije početnim putem infekcije virusom. "

Dr Martijn Navijn, sa Univerzitetskog medicinskog centra Groningen u Holandiji, rekla je, u ime biološke mreže HCA pluća: "Ovo je prvi put da su ove posebne ćelije u nosu povezane sa KOVID-19. Iako postoje mnogi faktori koji doprinose prenošenju virusa, naša otkrića su u skladu sa dosadašnjim brzim stopama infekcije virusom. Položaj ovih ćelija na površini unutrašnjosti nosa čini ih vrlo dostupnim virusu, a takođe može pomoći i u prenosu."

Dva ključna ulazna proteina ACE2 i TMPRSS2 takođe su pronađena u ćelijama u rožnici oka i u sluznici creva. Ovo sugeriše drugi mogući put infekcije preko očnih i suznih kanala, a takođe otkriva potencijal za fekalno-oralni prenos.

(Espreso.co.rs/Sciencedaily.com)