ESPRESO NA PROBI GRUPE FISH IN OIL: Kako izgleda radni dan muzičara koji otvaraju Beogradski džez festival? (VIDEO)
Bratislav Radovanović i Feđa Frenklin u studiju, Foto: Espreso.co.rs

u gostima

Beogradski eklektični sastav će nastupiti u Domu omladine 25. oktobra u 19h, zajedno sa specijalnim gostom iz SAD, gitaristom Markom Riboom

Objavljeno: 12:24h

Četvrtak je ujutru. Deset sati. Radni narod je već odavno otišao na posao, a život ide svojim uobičajenim tokom za sredinu nedelje. Zemunski kej je okupan suncem i u sred oktobra izgleda predivno: prosto mami na šetnju ili bezbrižno ispijanje kafe. Gotovo da nigde nema žive duše, tek poneki prolaznik juri ka svojoj krajnoj destinaciji. Daleko od gradske vreve, ovaj kraj grada odiše sopstvenom dinamikom i životnim tokom.

Dvojica muzičara sede u bašti kafića na početku kaldrmisane ulice, gde prestaje kej a nazire se početak uspona na Gardoš. Gitarista Bratislav Radovanović i bubnjar Feđa Frenklin, članovi grupe Fish in Oil, u dogovoreno vreme me čekaju nedaleko od studija u kome održavaju probe. Za samo nekoliko dana nastupiće otvaranju Beogradskog džez festivala, sa specijalnim gostom Markom Riboom, velikom zvezdom američke alternativne muzičke scene.

Kako izgleda radni dan benda kojeg čeka jedan od najvažnijih koncerata u dosadašnoj karijeri?

Branislav Radojković, basista benda Fish in Oil
Branislav Radojković, basista benda Fish in Oil foto: espreso.co.rs

Često smo skloni tome da zamišljamo kako je posao muzičara "posao snova". Po ceo dan komponuješ, sviraš, baviš se vlastitim autorskim radom, ideš na koncerte i turneje....Nema klasičnog radnog vremena, kancelarije, šefa koji ti sedi na glavi. No čak i kada se radi o relativno (ili apsolutno) uspešnim muzičarima, istina je često daleko od naših idealizovanih, romantizovanih predstava o razbarušenim umetnicima i njihovom načinu života.

Na početku radnog dana grupe Fish in Oil, frontmen Braca Radovanović je ophrvan brigama oko niza tehničkih, administrativnih i finansijskih detalja vezanih za održavanje koncerta. Mark Ribo sleće iz Njujorka tek par dana džez festival, a sa bendom će se upoznati u Sofiji, gde će održati i prvi zajednički koncert kao "generalnu probu" za beogradski nastup. Malo je vremena, pa organizacija mora da bude "pod konac" da bi sve ispalo kako treba.

Zvoni telefon. Saksofonista Dušan Petrović javlja da je stigao. Srednja generacija ljubitelja rok muzike ga se seća još iz benda Plejboj, a potom je svirao i sa Vladom Divljanom, grupom Eyesburn, u svojim autorskim bendovima Dvojac bez kormilara i Menson Benson Sextet, itd.itd. Ukratko, prekaljeni as. Penjemo se uskom zemunskom ulicom do jednospratne kuće Feđe Frenklina, adaptirane u studio i prostor za probe. U kafiću ispred kuće čekaju nas Dušan i basista Bane Radojković, koji poslednjih meseci sa svojom grupom Naked održava uspešne koncerte širom sveta.

Kao i prethodnih dana - a pred festival se vežba svakodnevno - početak probe je rezervisan za ispijanje čajeva, kafa, kao i poznati lokalni burek sa sirom koji sa velikim guštom preporučuju svi članovi benda. I u pravu su! Usput stiže i perkusionista Veljko Nikolić, poznatiji kao Papa Nick, ove godine ovenčan nagradom „Vojin Mališa Draškoci” koju tradicionalno dodeljuje World Music asocijacija Srbije.

Okupljanje pred probu
Okupljanje pred probu foto: Espreso.co.rs

Okupljanje je zakazano za 10h, a nakon neobaveznih razgovora i relaksacije, "zvanični" deo probe počinje u 11:00, i traje narednih 3-4 sata. Teme za ćaskanje pred probu su raznovrsne, od "drugog kosovskog boja" Ivone Jevtić, do privatnih priča o porodičnim dogodovštinama.

Razgovor poprima zabavne razmere dok muzičari pričaju o genezi nastanka naziva pesme "Vojina knjižica", kao svojevrsne posvete i asocijacije na džez kritičara Voju Pantića, i njegov tekst koji će se naći u omotnici CD izdanja novog albuma. Tek neposredno pred probu priča se i o samim detaljima probe, dok Braca napominje Duletu u kom taktu će se svirati ova numera.

Konačno, vreme je za rad! Penjemo se uskim stepenicama na sprat kuće, gde su poređani pojačala i oprema. Priprema traje vrlo kratko i bend odmah kreće da svira pesmu o kojoj je do malopre veselo diskutovao. Iz perspektive slušaoca i neutralnog posmatrača, sve deluje super i idilično, čak i dok se muzičari domunđavaju u sred numere i dogovaraju šta ko da radi. Za ljubitelja njihove muzike, osećaj je sjajan, a slušanje i gledanje Fish in Oil u ovako prisnom i intimnom ambijentu, dok se magija rađa, prava je privilegija.

Koliko sam sa jedne strane uzbuđen što sam na probi, s druge strane je prisutna i mala nelagoda. Iako uz prethodni dogovor i pristanak muzičara, premda se sa većinom poznajem već godinama, jasno je da sam upao u njihov intimni prostor koji inače nije rezervisan za radoznale novinare. Bojao sam se da će moje prisustvo narušiti uobičajeni ritam benda, naročito dok snimam delove njihove probe. Obećao sam da će kao video ići samo muzika, a ne ono što pričaju između.

Onog trenutka kada stane muzika, atmosfera je izuzetno živa, i do izražaja dolazi demokratičnost u bendu. Braca je nominalni šef i glavni kompozitor, ali svako ima svoje konstruktivne ideje i sugestije šta bi trebalo da se doradi. Svi govore i sugerišu jedni drugima u kom delu takta šta da urade, koliko da budu tihi ili glasni, koji tempo da uhvate. U ponekom trenutku sve deluje kao žustra rasprava, ali što bi se reklo sportskim žargonom, "u žaru borbe"! Jer se vidi da je svima stalo da muzika bude uobličena na najbolji mogući način, da bude kreativna, i da funkcioniše bez greške.

Sa drugom numerom "Kapu dole" (u kasnijem telefonskom razgovoru Braca šaljivo-ozbiljno dodaje da je to naklon Marku Ribou) već se nazire i šablon probe. Prvo ide izvođenje numere "u komadu", potom analiza i fragmentirano izvođenje "spornih" delova pesme, a naposletku "sinteza", tj. sviranje celovitog komada sa sve solo deonicama. Svoj zaključak nisam testirao do kraja, jer je bilo vreme da napustim probu grupe. Četrdesetak minuta snimanja i motanja po studiju je sasvim dovoljno, pravi je trenutak da bend nastavi da radi sam sa sobom.

Mark Ribo je gitarski uzor frontmena Fish in Oil, Bratislava Radovanovića. Nije nikakva tajna da mu je upravo ovaj muzičar velika inspiracija kako u sviranju, tako i komponovanju, a sada će se prvi put naći zajedno na bini. Veliki je to događaj za grupu Fish in Oil, ali i za publiku Beogradskog džez festivala, koja nije često u prilici da gleda ovakve saradnje domaćih i stranih muzičara. Sasvim je dovoljno razloga da ni mi, publika, ne propustimo ovaj nesvakidašnji događaj.

BONUS VIDEO: Espreso intervju - Grupa Turisti

(Nikola Marković / Espreso.co.rs)