Avion, Foto: Simply Aviation Printscreen youtube

incident

AVION JEDVA POLETEO SA BEOGRADSKOG AERODROMA! Istraga pokrenuta nakon incidenta

Avioni, kako dodaje Vojinović, apsolutno mogu da poleću i sa sredine piste, odnosno sa pozicije D

Objavljeno: 23.02.2022. 21:35h

Avion kompanije "Flajdubai" na letu FZ 1746 u petak, 18. februara, oko 14 časova u poslednjim trenutku "jedva" je poleteo sa piste na beogradskom aerodromu "Nikola Tesla". Da je do incidenta došlo za Euronews Srbija potvrdili su Iz Direktorata za civilno vazduhoplovstvo navodeći i da je tim povodom pokrenut vanredni inspekcijski nadzor.

Naime, prema prvim informacijama, boing 737-8 MAX se, pri ubrzanju neophodnom za poletanje, jedva "odlepio" sa piste, koja se inače nalazi u blizini auto-puta. Prema informacijama koja su odmah nakon incidenta dospele u javnost, u trenutku kada je avion uspeo da uzleti on se nalazio praktično u blizini samog kraja piste. Iz kompanije "Flajdubai" navode da su obavešteni o incidentu na letu FZ 1746 od Beograda do Dubaija.

"Veoma ozbiljno shvatamo ovaj događaj i istraga je u toku. Sigurnost naših putnika je prioritet", naveli su iz kompanije u pisanoj izjavi za Euronews Srbja. Zbog čega je, međutim, došlo do ove situacije, koju su i nadležni procenili kao opasan incident i zbog čega je i pokrenuta istragaza, piše Euronews Srbija.

Petar Vojinović sa portala Tango Six za Euronews Srbija kaže da je, prema njegovim informacijama, proceduralno došlo do kršenja načina na koji se rutinski poleće.

"Kada putnički avioni poleću, piloti ukucavaju u svoj kompjuter trenutno stanje i poziciju, trebalo bi uvek na početku piste, ne bi li dobili od kompjutera odgovarajuće performanse koje moraju da dostignu u vezi sa brzinom potrebnom konfiguracijom aviona i brzine na kojoj se "odlepljuje" avion od piste", objašnjava on.

Kako dodaje, ukoliko se unesu podaci za rutinsko poletanja sa početka piste, a iz bilo kog razloga se krene sa sredine, svi parametri se smanjuju za pola i posledično tome dolazi do nezgodnih situacija.

"Ne zna se zbog čega je došlo do kretanja u poletanje sa te pozicije, to će istraga utvrditi ali videlo se da avion može 'jedva da poleti', odnosno da se odvojio od piste u poslednjem trenutku", ističe Vojinović.

Avioni, kako dodaje Vojinović, apsolutno mogu da poleću i sa sredine piste, odnosno sa pozicije D.

"Let pre toga Er Srbije je poleteo sa sredine, ali, budući da se, prema raspoloživim informacijama, avion Fly Dubai 'jedva odvojio' od zemlje, onda se stiče utisak da su oni programirali performanse za početak piste, poleteli iz nekog razloga sa sredine što je onemogućilo da se sve odradi bez dramatičnog poleta", dodaje Petar Vojinović.

Avion je nakon ovakvog poletanja nastavio dalje bez problema i drugih incidenata, a sleteo je po planu leta u Dubai. Na beogradskom aerodromu u vreme poletanja bilo je oko sedam čvorova vetra i meteo uslovi su bili povoljni, navodi se na veb stranici Tango Six.

Šta je moglo da se desi?

Do kršenja rutinskih margina, kako ističe Vojinović, nikada ne bi trebalo da dođe, jer u veoma retkim slučajevima može da dođe do pojedinih kvarova, kada je avionu potreban prostor za kočenje.

"Ukoliko se dogodi otkaz jednog motora, ili, u jako retkom slučaju, otkaz dva motora, potrebna je dovoljna dužina piste na kojoj avion može hitno da se zaustavi kočenjem. Ta margina dodatne piste nije postojala u ovom slučaju. Iako postoji jako mala verovatnoća, ipak je moguće i da se desilo otkazivanje motora sve ovo bi se završilo mnogo teže", navodi on.

On smatra da je najverovatnije po sredi greška pilota, a da to, da li je neko drugi takođe odgovoran, istraga treba da utvrdi.

"Poznato je da oko 80 odsto svih incidenata u civilno vazdušnom saobraćaju upravo uzrokovan ljudskim faktorom", zaključio je Petar Vojinović za Euronews Srbija.

(Espreso/Euronews)