Motor, Foto: Liveleak printscreen

strašno

CRNA STATISTIKA SAOBRAĆAJNIH NESREĆA! Motociklisti posebno ugroženi, godišnje se povredi njih 1.400 u sudarima!

Stoga dolazimo do činjenice da vozači drugih motornih vozila najčešće uzrokuju udes motocikliste

Objavljeno: 09.08.2021. 22:31h

Dok vozači automobila ne vode računa o drugim učesnicima u saobraćaju, vozeći bez davanja migavca, gledajući u telefon umesto u retrovizore, motociklisti greše jer često izbegavaju da nose zaštitnu opremu, od koje je najbitnija kaciga, a vole da dodaju gas i tamo gde je rizično.

- Godišnje u Srbiji oko 50 motociklista pogine u saobraćajnoj nesreći, a između 1.000 i 1.400 bude povređeno. Samo u četvrtini udesa, motociklista prođe bez povreda. Zato se motociklisti smatraju ranjivim učesnicima u saobraćaju - kaže za "Beograd na Blic" Vladimir Jevtić, predsednik i osnivač Asocijacije za bezbednost motociklista.

Motocikl, naglašava, ne prašta greške!

- Nema kratkih i dugih vožnji, postoji samo vožnja motocikla, koja podrazumeva da ste u glavi spremni za vožnju. Dakle, nema nekih loših misli koje nemaju veze sa saobraćajem. I nemoje da vas vuče adrenalin. Ponašajte se kako treba, da biste svojoj porodici stigli živi i zdravi kući - naglašava Vladimir Jevtić.

Najčešći uzrok pada je automobil

Kako objašnjava Jevtić, u 40 odsto slučajeva motociklisti padnu sami, bez kontakta sa drugim vozilom, ali tu spadaju i udesi koje je prouzrokovao vozač automobila, najčešće skretanjem bez davanja migavca.

Stoga dolazimo do činjenice da vozači drugih motornih vozila najčešće uzrokuju udes motocikliste.

- Dovoljno je da nas danas jedan vozač automobila čuje! Neka daju migavac, neka shvate koliko su motociklisti ugroženi, neka gledaju u retorvizore i neka ne koriste mobilni telefon tokom vožnje - apeluje Jevtić u ime svih motociklista.

Ipak, kako kaže, ima i dosta bezobzirnih motociklista, zbog kojih vozači automobila misle da su svi takvi.

- Nije teško reći hvala i izvini, ne treba ulaziti u konflukt, pogotovo ne u saobraćaju. Treba da svi shvatimo da smo zajedno u saobraćaju i da treba da pazimo jedni na druge! - pozvukao je Jevtić uz osmeh.

Najkritičnije su raskrsnice, kružni tokovi i Avalski put

Kritične tačke za motocikliste u Beogradu su sve raskirsnice i kružni tokovi, kaže Jevtić. Kako objašnjava, vozači automobila najčešće traže najkraću putanju, negledajući u retrovizore i bez korišćenja migavca. Zbog takve nepažnje dolazi do problema, kao i zbog korišćenja mobilnog telefona tokom vožnje.

Kako kaže, gradski Sekretarijat za saobraćaj radio je studiju crnih tačaka i većina njih je sanirana.

- Upozorio bih na vikend vožnje i Avalski put. Ljudi jedva čekaju da dođe vikend, da se malo opuste i provozaju motociklom, međutm, taj put je preopterećen. Puno je raskrisnica i krivina koje nisu pregledne. Gotovo da ne prođe nijedan vikend da se ne desi barem povreda - kaže Jevtić.

Odoleti adrenalinu i zakopčati kacigu

On naročito apeluje na vozače motocila da ne preteruju sa brzinom.

- Oprezno! Nemojte preterivati sa gasom! Ja znam da je motocikl i adrenalnska stvar, da vas povuče da vozite brže. Međutim, morate biti svesni posledica. Pri brzini od 100 kilometara na čas, vi u jednoj sekindi pređete 28 metara - upozorava Jevtić.

On naglašava i važnost adekvatne opreme za motocikliste

- Dakle bitno je biti jako, jako oprezan sa brzinom i koristiti odgovarajuću opremu. Zakonom je propisana kaciga, međutim kada padnete sa motocikla, kaciga nije dovoljna - upozorava.

On ističe da je ipak najsigurnija "fulfejs" kaciga, odnosno ona koja pokriva celo lice.

- Najčešće prilikom pada, pogotovo prilikom čeonog sudara, kada automobil izađe na raskrisnicu, 25 odsto je verovatnoća za povredu leve, odnosno 30 odsto za povredu desne strane lica. Dakle ogroman je rizik za facijalne povrede - ističe Jevtić.

Osim toga, on apeluje na vozače motocikla i da zakopčavaju kacigu.

- Često primetim u vožnji da ljudi zbog policije nose kacigu, a ne zbog sebe. Ta svest je ključna stvar! Ja mislim da povećanje kazne neće toliko doprineti, ukoliko motociklista nije sam svestan koliko je to važno - istakao je Jevtić.

Inače, neophodna oprema, osim kacige, jesu i obuća, pantalone, rukavice, jakna. Postoji i letnja oprema, tako da najčesći izgovor - vrućina, otpada.

- Vrućina je najčešći izgovor za nenošenje kompletne opreme, ali kad se vozač nađe u urgentnom centru, shvati da vrućina nije toliki problem - činjenica koju je izneo Jevtić.

Skuteri su najopasniji

Moped je manje bezbedan, objasnio je Jevtić. Ukoliko dođe do sudara da vozač automobila udari u moped, čak će veće posledice biti po vozača mopeda, nego što bi bile na većem motociklu.

Kako kaže, manja je masa tog vozila, telo je izloženije udaru. Nemate punu stabilnost vozila, jer nema rezervoara napred, da bi vam kolena dala stabilnost. Takođe, velika je razlika da li motocikl ima kvačilo ili ne.

Da, skuter jeste odlična stvar, ali pozicionirajte se kako treba! Suština kod vožnje skutera je da vas ostali vozači primete na vreme. To ćete postići tako što ćete staviti svetloodbojni prsluk, tako što ćete imati visoko uočljivu kacigu i da se dobro pozicionirate tako da vi dobro vidite i da vozači vide vas, savetuju u Asocijaciji za bezbednost motocilista.

- Motocikl znači sloboda, motocikl znači uživanje! Ali u gradu 60 odsto putovanja nisu nečiji hir, nego je to potreba. Nemate problem parking mesta, manje zagađujete okolinu, cena vozila je niža - objasnio je Jevtić i benefite ovih vozila.

Sistemska rešenja

Ima dosta propusta kada je reč o motociklizmu u Srbiji. S obzirom da motocikli zauzimaju manje prostora i manje zagađuju okolinu, trebalo bi da postoje određene subvencije. Na primer da cene za registraciju budu manje, stav je Asocijacije za bezboednost motociklista.

- Tehnički pregled je problem, jer oni koji ga rade nisu dobro upoznati sa ovim vozilima. Takođe i Zakon o saobraćaju treba prilagoditi. Prema njemu, vozači automobila imaju pravo da motor ili bicikl pretiču u rasksrsnici, što je jako opasno - objasnio je Jevtić.

Održavanje puta je jako važna stvar i itekako utiče na bezbednost u saobraćaju, pogotovo za dvotočkaše.

(Espreso/Blic)