Yugoooo!, Foto: Profimedia

ENTUZIJAZAM ŽIVI

ŽIV JE YUGO, UMRO NIJE!!! Američki kolekcionari daju 6.000 DOLARA za JUGIĆA IZ '88, naš auto je pravi HIT u SAD!

Mnogi vlasnici Yuga misle da ovaj auto nije u potpunosti zaslužio brojne grube šale i kritike

Objavljeno: 14.06.2021. 15:12h

Čedo Zastave, najpoznatiji jugoslovenski izvoz u Ameriku, automobil koji su voleli da mrze, Yugo, postao je hit na tržištu kolekcionarskih automobila u SAD!

Neki od ljudi koji i dalje održavaju najpoznatiji produkt jugoslovenske auto-industrije na američkim putevima razgovarali su sa novinarima Njujork tajmsa o svom iskustvu, i komentari su neočekivano pozitivni.

- Ima ljudi koji vole ovo zbog opskurnosti, samo zbog osećaja da poseduju nešto nevoljeno - objašnjava Valeri Hansen, koja restaurira Yugo 84 izvezen u Ameriku pre nego što je prodaja zvanično počela. Ona kaže da je jedan od razloga što je počela da se interesuje za Yugo taj što on može da se popravi sa nožem za puter i gumenom trakom. Neki bi rekli da je to dobro, jer je Yugu bila potrebna česta pomoć mehaničara.

Na drugoj strani, mnogi vlasnici Yuga misle da ovaj auto nije u potpunosti zaslužio brojne grube šale i kritike.

- Uvek ću imati osećaj da je Džej Leno lično ubio ovaj auto. Niko ne voli da poseduje auto koji je predmet sprdnje - kaže Stiv Moskovic, bivši prodavac Yuga. Džej Leno, američki voditelj, redovno se, inače, sprdao sa Yugom u svom Tonight Show-u.

A evo jedne stvari koju često previđaju kad se govori o Yugu, ili o drugim jeftinim modelima kola koji su kratko živeli na američkom tržištu: grubo rečeno, oni su dobro funkcionisali u zemljama u kojima su proizvedeni. Zastava je proizvela skoro 800.000 komada Yuga, koji je bio poznat pod mnogim imenima, i ovaj mali auto je nadživeo Jugoslaviju. Proizvodio se sve do novembra 2008. godine. Iako danas nije čest prizor u Istočnoj Evropi kao ranih 2000-tih, nije ni danas retkost videti ga na ulici.

Ne kažemo da je Yugo bio zvezdani primer tehnološkog umeća, ali loše iskustvo Amerike sa ovim kolima je delimično i posledica toga što on nije bio projektovan za 12-časovnu vožnju po vrelini Teksasa u julu. Nije samo on imao ovaj problem. Mnogi vlasnici koji su 60-tih kupili originalni "Mini" su se žalili na sličan problem sa pouzdanošću.

Entuzijasti koji su govorili za Njujork tajms se slažu da Yugo uopšte nije bio toliko loš koliko mu je loša reputacija, i ovo je razlog ponovnog uspona njegove zvezde u SAD. Dobro očuvani primerci često osvajaju nagrade izložbama automobila, a njihova vrednost raste. Na aukcijskoj platformi Cars & Bids nedavno je prodat Yugo iz 1988. za 6.100 dolara. Druga kola u ovom platnom rangu su Porše 924 iz 1987. i Mercedes 500SL iz 1990, na primer.

Kad se posmatra na ovaj način, jednom omraženi Yugo ne prolazi uopšte loše u SAD. Sada više nije dovoljno napuniti mu rezervoar da mu se udvostruči vrednost, kako je nekad bila šala za Yugo.

Bonus video:

(Espreso/Autoblog)