greota

PLATA ZA OVO ZANIMANJE U SRBIJI JE HILJADU EVRA! Niko neće njime da se bavi jer postoji jedna caka!

Plate su, kaže, dobre, ali ono što možda odbija mlade je činjenica da je ovo prljav posao.

Objavljeno: 21.09.2020. 18:09h

Srednje tehničke škole u Srbiji ponovo će da obrazuju profile montera i servisera liftova jer ovih majstora sada već hronično nedostaje na našem tržištu rada.

Matematika kod montera i servisera liftova je jasna, trenutno dobri majstori mogu da zarade magičnu sumu od 1.000 evra mesečno. Vrhunski stručnjaci, čak i duplo više! S druge strane, liftova je sve više, a njih sve manje. Jedni završavaju svoj radni vek, drugi, mlađi, svoje prihode ostvaruju u inostranstvu. Zbog toga je pri Privrednoj komori Srbije i osnovan Savet za liftove koji treba da pomogne da uskoro u tehničkim školama u Beogradu, Novom Sadu i Nišu ponovo školujemo majstore za liftove.

- To što je vredelo otišlo je napolje, a novog kadra nema jer se ne školuje. Deca su inače slabo zaintresovana za majstorska zanimanja. Nekada su firme imale ugovore sa Elektrotehničkom školom "Rade Končar" da zapošljavaju učenike čim završe svoje obrazovanje. Većina starih majstora je otišla u penziju. Sad imate situaciju da je i dalje veliki deo liftova u Beogradu, oko 75 odsto, star, bez procesora koji vam odmah pokaže grešku, pa se mladi majstori ne snalaze najbolje - kažu nam iz jednog servisa liftova iz Beograda.

Kako dodaje, kod starih liftova treba više znanja, poput praćenje elektrošema. Plate su, kaže, dobre, ali ono što možda odbija mlade je činjenica da je ovo prljav posao. Tragao je za mlađim momcima koji bi hteli da rade, imao je želju da ih nauči zanatu. Ali zadrže se mesec dana i odu dalje, pa je odustao od toga.

- Što se tiče plate, kolege se ne žale, u principu zadovoljni su svi. Naravno, kao i u svakom poslu, ako hoćeš više para, moraš više i da radiš. Ovaj posao zahteva i dobru koncentraciju, sve se radi gore, sa kabine. Ako liftovi ispunjavaju sve uslove, ne može da dođe do povređivanja, ali kod nas ima svega i svačega, čovek mora da bude oprezan. Svaki lift mora da se servisira jednom mesečno, a u poslovnim zgradama gde je frekvencija velika i dva puta u mesec dana - nastavlja majstor.

Božo Vukašinović, rukovodilac u kontrolnom telu Elkont Inženjering i potpredsednik Saveta za liftove, kaže da se na mnogim gradilištima u Srbiji uvoze monteri liftova iz Poljske, Češke, Bosne i Hercegovine, Rumunije i Hrvatske. Zbog toga smatra da je ovo svakako jedno od zanimanja budućnosti. Za montažu i popravku liftova neophodno je pre svega odlično poznavanje mehanike i elektronike, pa obučavanje novih majstora nije jednostavan, brz, niti jeftin osao. Posao montera liftova je složeniji.

- Nekada su postojale škole za montera lifta. Trebalo bi da se ovaj novi smer prvo otvori u Beogradu, jer su firme iz ovog grada za to veoma zainteresovane. Ubrzo bi na red došli i drugi gradovi. To je jedno deficitarno zanimanje koje je dobro plaćeno, a da je lako, nije. Dosta firmi je zainteresovano da učestvuje u programu obrazovanja. Planiramo da firme koje imaju potrebu za majstorima plaćaju decu dok se obučavaju - rekao je Vukašinović.

Dodaje da dobri majstori u Beogradu mogu da zarade 1.000 evra, jer trenutno posla ima preko glave.

Problem i na gradilištima

Procenjuje se da u stambenim jedinicama u Srbiji ima oko 25.000 liftova, od kojih je čak 15.000 zrelo za zamenu, za šta je potrebno oko 450 miliona evra. Liftovi su u proseku stari 44 godine, a prosečno upotrebno vreme jednog lifta je 25 godina. Više od polovine svih liftova u Srbije nalazi se u Beogradu. Po nekim procenama, oko 13.000. S druge strane masovna gradnja u Beogradu i Novom Sadu, ali i u drugim gradovima, zahteva velik broj montera za liftove. Radovi na pojedinim gradilištima kasne upravo zbog toga što nema dovoljno ovih majstora.

Bonus video:

(Espreso.co.rs/Blic)