Foto: Promo

domaći film

OGLASILI SE PRODUCENTI FILMA KOŠARE, Balša Đogo dobio OTKAZ

Snimanje filma i TV serije Košare, umesto da bude dostojna epopeja o herojstvu srpskih vojnika, pretvara se u prvorazredni kulturni skandal. Sada su svoju reč o daljem toku rada na ovom projektu izrekli i producenti Nemanja Mićić i Vladan Anđelković iz firme Omega Production, koji su otustili Balšu Đoga sa pozicije režisera. Filmski centar Srbije pokušava da pomiri posvađane strane. Piše: Radmila Radosavljević / Večernje novosti

Objavljeno: 19.08.2020. 12:35h > 13:01h

Snimanje filma i TV serije "Košare" koje je u toku, ovih dana dobija jedan nefilmski epilog - reditelj Balša Đogo, koji je sa Đorđem Milosavljevićem i Strahinjom Radetićem, autor scenarija ove ratne drame, na svom fejsbuk profilu objavio oštre kritike adresirane na kuću Omega Production koja producira ovaj projekat.

Đogo je optužio njene producente, Nemanju Mićića i Vladana Anđelkovića da su 23. jula na nekoliko dana prekinuli snimanje "Košara", da su zahtevali promenu scenarija radi ubrzanja snimanja (četiri-pet dana po epizodi), aludirajući pritom da je ovaj projekat od nacionalnog značaja dobio dovoljno para od države za ozbiljnu realizaciju kakvu zaslužuje, o čemu je naš list juče izveštavao.

O tome gde je uzrok nesporazuma sa rediteljem i šta se događa sa snimanjem filma koji treba da oživi jednu od najvećih epopeja u našoj novijoj istoriji, za "Novosti" je stiglo i saopštenje iz kuće Omega Production sa potpisom Nemanje Mićića i Vladana Anđelkovića.

Saopštenje producenata

"Naša ideja da se snimi film o bitki na Košarama nastala je pre sedam godina, i tokom celog perioda temeljno smo je razvijali, trudeći se da ugleda svetlost dana i da bude neka vrsta umetničkog spomenika na žrtve, na borce, i na jednu od najherojskijih priča u skorijoj srpskoj prošlosti. A prošle godine naša produkcija, Omega Production, pobedila je na konkursu Filmskog centra Srbije sa projektom "Košare", čiji je autor Đorđe Milosavljević. Doživeli smo to kao veliku čast i obavezu da istinito i verno ispričamo priču o junaštvu boraca sa Košara. Ulogu reditelja poverili smo Balši Đogu, verujući da ćemo zajedno uraditi veliku i važnu stvar. Nažalost, u procesu rada, naišli smo na teškoće i izazove, koji su rasli, i pored naših napora da ih prevaziđemo."

Kako ističu Mićić i Anđelković, oni, su direktno odgovorni za uspeh i realizaciju ovog projekta, nisu želeli da dopuste da bilo čije odluke i ponašanje ugrožavaju proces rada i krajnji rezultat:

"Zbog toga smo odlučili da ne nastavimo dalju saradnju sa rediteljem, čiji smo honorar u potpunosti isplatili, i kome se zahvaljujemo na dosadašnjem radu. Ovaj projekat je veći od svih nas, i veći od bilo kog pojedinca. Ovaj projekat je oda hrabrosti i požrtvovanosti koju su junaci sa Košara pokazali. Najmanje što učesnici projekta mogu da učine jeste da se uzdrže od iznošenja neistina, poluinformacija, i bilo kakvih nesuglasica u medije, jer verujemo da se time nanosi šteta i unižava sve ono što se desilo 1999. godine na karauli. Na to nemamo pravo."

Njihova namera, kako navode, i dalje ostaje da u predviđenom roku završe film i seriju, i da na taj način delom ispune dug prema borcima sa Košara, kao i prema institucijama koje su stale iza ovako značajnog projekta, i da ga zajedno prikažu domaćoj i svetskoj javnosti.

"U isto vreme, i u novonastalim okolnostima garantujemo jednak kvalitet kakvom smo težili i kada smo prvog dana počeli o ovom projektu da razmišljamo, a potom i da ga realizujemo. Uvereni smo da će ekranizacija ovog događaja biti vredna i dostojna u svakom smislu onoga što se na Košarama dogodilo. Zahvalni smo svim članovima ekipe koji su pokazali ogromno razumevanje za situaciju i spremnost da nastave snimanje filma. U narednih nekoliko dana javnosti ćemo predstaviti novog reditelja i nastavljamo da radimo na projektu na koji ćemo svi da budemo ponosni," kažu Nemanja Mićić i Vladan Anđelković.

Pokušaji medijacije

Prema rečima Gordana Matića, direktora Filmskog centra Srbije, oni zvanično ni od koga nisu dobili potvrdu da postoji problem u proizvodnji filma "Košare".

- Naša saznanja su iz medija, sa društvenih mreža i iz neformalnih telefonskih razgovora. Očekujemo da nam se zvanično obrate ili autor filma, ili producenti, kako bismo mogli da tražimo objašnjenja i utvrdimo gde i kakvi problemi postoje. Medijacija u FCS-u nije novost, to je proces koji nije dobrodošao, ali je činjenica da se dešava. Čak nekoliko projekata u poslednjih godinu dana je imalo medijaciju u FCS i svi su rešeni sporazumno. Ova tema i ovaj projekat su veoma osetljivi i zato su, verovatno, privukli više pažnje od prethodnih - kaže Matić, za naš list, ističući da je njihov zadatak da zaštite projekat filma "Košare".

- U najboljem interesu FCS je da pomognemo da se nesuglasice koje su se pojavile reše, kako bi film izgledao što bolje. Sigurno je da ćemo se ozbiljno posvetiti analizi problema ukoliko zainteresovane strane to žele. Što se tiče problema TV serije sa istom temom, o tome ne mogu da sudim, jer nisam upoznat ni sa scenarijem serije, ni sa dinamikom realizacije koja je predviđena. FCS nema ovlašćenja, a ni odgovornost da se bavi problemima serijskog programa u ovom trenutku - objašnjava Matić.

Đogo uradio dobar posao do sada

Filmski kritičar Đorđe Bajić kaže, za "Novosti", da je imao priliku da vidi deo izmontiranog materijala koji je Đogo snimio tokom osam dana, u kojem je i jedna velika akciona scena iz "Košara".

- Pošto poznajem reditelja, dobio sam ekskluzivnu priliku da vidim materijal nastao tokom tih prvih nekoliko dana snimanja. Radi se o oko pola sata materijala i te scene nemaju narativno jedinstvo, ali mi je već taj uzorak bio dovoljan da izvučem zaključak da je Đogo na pravom putu. Dopala mi se fotografija, izbor glumaca i njihovi nastupi, način na koji Đogo postavlja scene i režira... Sve što sam video deluje mi ubedljivo, kvalitetno, promišljeno, zanimljivo, iako je u pitanju radni materijal sa privremenom muzikom i zvukom, bez urađene postprodukcije koja će sve još dodatno ispolirati. To što sam gledao produbilo je u meni želju da vidim završeni film na velikom platnu, jer mi sve deluje veoma obećavajuće. Đogo i ekipa su pokazali talenat i posvećenost, što je neophodno za jedan projekat tog kalibra i te teme - kaže Bajić.

Bajić smatra da je u pitanju važan projekat za našu zemlju, te da je neophodno da se priča o junacima Košara snimi kako i dolikuje - domaćinski.

- Kompletan budžet koji je dobijen mora da se uloži u produkciju, tako da se svaki uloženi dinar vidi na ekranu. Đogo ima energiju i posvećenost koji su potrebni za projekat kao što su "Košare", i to ne dovodim u pitanje. A što se producenata tiče, ne poznajem te ljude i njihov rad, nepoznata su mi i njihova imena, i ne mogu o tome da govorim. Ali, jako bih voleo da vidim taj film u bioskopu, onako kako je zamišljen. Projekat za ovaj film je podržan na konkursu Filmskog centra Srbije u kategoriji filmova sa značajnom nacionalnom temom, i mora se sve uraditi kako bi bio realizovan na pravi način,bez prečica i bez ušteda -ističe Đorđe Bajić.

Đogo: Hteli su bilo kakvo delo

Kako je Balša Đogo izjavio za "Novosti", njegov nesporazum sa producentima je vrlo dubok.

- Suština mog spora nije, ili nije samo oko organizacije posla, niti oko tragičnog trodnevnog kašnjenja i objektivnih problema nastalih zbog virusa korona. Naš nesporazum je neuporedivo dublji i tiče se poimanja značaja ovog istorijskog događaja kojim film i serija o Košarama treba da se bave. Košare i Paštrik u sećanju prizivaju Kajmakčalan, i ja sam želeo da tu herojsku epopeju predstavim na dostojan i umetnički način. To izgleda svi razumeju, osim njih. Nisu isto vrhovi Prokletija i padine Košutnjaka gde bi se, navodno, mogli snimiti i najzahtevniji delovi filma. Ja sam hteo vredno, a oni, kakvo bilo filmsko delo, samo da što više ostane u kasici-prasici. Junaci sa Košara to ne zaslužuju i sa mnom to neće moći - ističe Đogo.

Đogo zabranjuje da bilo koji drugi reditelj nadalje režira po njegovom scenariju

Posle saopštenja producenata, Đogo se oglasio na svom fejsbuk profilu i otkrio svoju stranu priče. Njegovu objavu prenosimo u celosti.

- Kompletan scenario za 12 epizoda TV serije Košare napisali smo Strahinja Radetić i ja od aprila 2019. do januara 2020 godine slušajući učesnike i čitajući dostupnu literaturu i po našem scenariju su pravljene razrade svih sektora, kostima, šminke, scenografije, oružarske, pirotehničke. Po našem scenariju je pravljen plan snimanja. Od vojske smo dobili materijalna sredstva i sve drugo. Ja sam bio taj koji je te sve razgovore vodio od januara ove godine jer sam jedini znao svaki detalj.

Početni scenario Đorđa Milosavljevića koji sam ja rediteljski obrazlagao komisiji FCS-a sat vremena objašnjavajući kako ću da ga unapredim ostavljen je da bude deo nekih budućih epizoda jer smo se svi složili da je tako najbolje, a da film napravimo od ovoga što smo mi napisali pošto smo mnogo duže bili u temi i nismo hteli da glavna priča našeg filma bude ona o tri Bova (Bov - transportno vozilo vojske, prim. ur.) koji su u rano jutro kada je počeo napad krenuli sa Košara prema Batuši. Iz mnogo razloga i kontroverzi o tom događaju. Košarci ih znaju. Naš scenario, svaka stranica, zaštićen je u Autorskoj agenciji i u mom ugovoru sa Omega produkcijom stoji da taj scenario mogu raditi samo ja kao reditelj. Ne dozvoljavam nijednom drugom kolegi da radi po mom scenariju i obavestavam ga unapred da ću ga tužiti sudu za povredu autorskih prava jer uvek ima neko ko hoće da radi, a čujem da producenti uveliko traže takvog.

Dakle možete da radite ako hoćete film po originalnom Đorđevom scenariju, ali naše ne dirajte. I seriju ne možete snimati bez mene. Takođe obaveštavam sve iz Telekoma Srbije, Ministarstva odbrane, Generalštaba Vojske Srbije, MUP-a Srbije - Uprave za vanredne situacije da ako se to desi, to više nije scenario o kome smo svi mi pričali skoro 8 meseci, za koji je Telekom obezbedio velika sredstva i kome su Ministarstva ukazala poverenje a vi znate svi koliko je trajala ta procedura, već orginalno delo Đorđa Milosavljevića o kojem nikada nismo razgovarali , a koje govori o tom jednom jutru 9. aprila na Veliki petak, a ne kao naš o dešavanjima na Karauli i u njenom zaleđu od Marta 1998. do septembra 2000.

Bonus video:

espreso.co.rs/novosti.rs