Nelogičnosti na čitavom sistemu, Foto: Beobuild.rs

DRUGAČIJI TONOVI

Novi plan za beogradski metro jedan je od najkontroverznijih do sada

Najveći problem je, kako se ističe, već u prioritetnoj prvoj liniji, ali ozbiljne nelogičnosti postoje na čitavom sistemu

Objavljeno: 11.02.2020. 09:54h

U zgradi Gradske uprave Grada Beograda, u Ulici 27. marta, do 6. marta je u toku rani javni uvid povodom izrade generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu, sa elementima detaljne razrade za prvu fazu prve linije metroa. Sa izmenama koje donosi, novi plan za razvoj metro sistema u Beogradu jedan je od najkontroverznijih u decenijama dugom procesu planiranja Beograda, ocenjuje se u analizi stručnog portala Beobuild.

Na najosnovnijem nivou, može se reći da linije metroa onako kako su trasirane u aktuelnom planu za beogradski metro, dovode u pitanje osnovne pretpostavke svakog metro sistema: Od toga da plan gradnje ignoriše transportne prioritete i primarno razvija alternativne lokacije, da trase zaobilaze najgušća naselja i odredišne tačke produžavajući trajanje putovanja, do toga da onemogućuje optimalno kombinbovanje sistema sa ostalim vidovima saobraćaja, piše Beobuild.

Najveći problem je, kako se ističe, već u prioritetnoj prvoj liniji, ali ozbiljne nelogičnosti postoje na čitavom sistemu. Prva linija koja bi se gradila od Makiša do Ade Huje i kasnije Mirjeva, na gotovo polovini trase prolazi kroz neurbanizovana područja ili samo po obodima naselja male gustine, navodi se u analizi.

foto: Beobuild.rs

"Potpuno logična trasa osovine sever-jug (linija 1) sa pravca južnih naselja Žarkovo-Cerak-Vidikovac-Petlovo Brdo izmeštena je zapadno u Makiško polje, izvan postojećih stambenih i komercijanih četvrti. Linija prolazi kroz gotovo nenaseljeno područje, a prvih četiri kilometara trase i čak tri stanice nemaju stanovanje u gravitacionom pojasu. Tek u Žarkovu ova linija prvi put dolazi do izgrađenog gradskog tkiva i kod Trgovačke ulice se priključuje na pravac Požeške ulice ka Banovom brdu", navodi se u tekstu.

Ovakva promena pravda se činjenicom da je tu u budućnosti predviđena stambena namena, što praktično znači da će prioritetna prva metro linija biti građena za špekulacije sa još neizgrađenim zemljištem, ukazuje Beobuild. "Čak i tekst samog regulacionog plana pominje ovaj problem i predlaže da se kompromis nađe u izgradnji dva kraka. Imajuću u vidu da svi parametri pokazuju da se maksimalni transportni efekti postižu ranijom varijantom, jasno je da trasa preko Makiškog polja može da se razmatra samo kao krak sistema i to kad potrebe budu zahtevale", ocenjuje se u tekstu.

Bonus video:

(Espreso.co.rs /Beobuild.rs)