Foto: Printscreen/Youtube

fest preporuke

ŠTA GLEDATI NA FESTU 2020? Kritičari Espresa biraju za vas, ovo je izbor Zorana Jankovića (VIDEO)

Naš stalni saradnik, Zoran Janković, izdvojio je nekoliko naslova sa programa ovogodišnjeg FEST-a koji bi lako mogli da prođu ispod radara, ako ne znate koga da pitate za savet

Objavljeno: 28.01.2020. 11:33h > 13:55h

Kako je već krenula ova mini-lavina preporuka na portalu Espreso Kultura, te su neki od sveopštih favorita već pomenuti i istaknuti, moguće je krenuti i nešto malo dublje u ponudu ovogodišnjeg FEST-a i skrenuti pažnju na neka od ostvarenja koje bi (na osnovu očekivanja, pređašnjih impresija i minulog rada ključnih autora) vredelo izdvojiti iz te pomalo zastrašujuće bujice već u samom startu dovoljno privlačnih naslova. Naravno, uz ogradu da prednost (i to ne samo iz pukih lokalpatriotskih razloga) definitivno imaju premijere novih /ili prvih celovečernjih filmova Mladena Đorđevića, Ivane Mladenović, Srdana Golubovića, Stefana Maleševića, Sanje Živković...

Istina (The Truth) - Hirokazu Koreda

Uvek je mudro poverenje pokloniti začudnim spojevima; u tom smislu potencijalno dobar i sočan izbor mogla bi da bude drama Istina, urađena u koprodukciji Francuske i Japana, u režiji Hirokazua Koreede, autora hvaljenih i silno nagrađivanih filmova Still Walking, Nobody Knows i Shoplifters (ovenčan Zlatnom palmom za najbolji film u Kanu 2018. godine). Koreeda ovde, čini se, stupa u sirkovske vode porodične i dominatno ženske drame, i to kroz priču o ponovnom susretu ćerke-scenaristkinje i majke-filmske dive, pod teškom senkom skorog izlaska majkine autobiografije. Glavne uloge igraju Katrin Danev, Žulijet Binoš i Itan Houk.

Osinja mreža (Wasp Network) - Olivije Asajas

Olivije Asajas (Olivier Assayas) je već par decenija unazad tiha patnja mnogobrojnih ovdašnjih posvećenijih i zahtevnijih filmofila, a na konto svojih intelektualističkih drama koje sjajno oslikavaju dominatan francuski svetonazor, naravno, u aktuelnim okolnostima. Assayasu nisu nimalo strane ni gotovo gavrasovski odrešite političke priče, te se ovog puta opredelio za povest o pet kubanskih političkih zatvorenika koje su SAD držale u pritvoru od devedesetih godina prošlog veka: Glumačka podela je zaista ambiciozna; tu su: Ana de Armas, Penelope Cruz, Gael Garcia Bernal, Wagner Maura, Edgar Ramirez, Leonardo Sbaraglia...

Počasni gost (Guest of Honor) - Atom Egojan

Priča se da je nakon bezmalo nedopoustivo dugog niza osrednjih ili potpuno nepotrebnih filmova, slavni kanadski sineasta Atom Egojan (Atom Egoyan) ponovo u dobroj formi. U pitanju je kanadska produkcija i drama u čijem središtu je zatvorenica koja zna da je nevina osuđena zbog seksualnog napada koji nije skrivila. Glavne role su odigrali: Laysla De Oliveira, David Thewlis, Luke Wilson, Rossif Sutherland...

Za vreme rata (Mientras dure la guerra) - Alehandro Amenabar

Mada je opšti utisak da se špasnski reditelj Alejandro Amenabar zapravo u potpunosti nikada nije oporavio od uspeha i kreativnih podviga , kakvi su bili njegovi rani celovečernji filmovi (Teza, Otvorenih očiju i Duhovi u nama), svaki njegov novi film pobuđuje pažnju i dalje mu nepokolebljivo odanih filmoljubaca. U ovom filmu, koji je upravo ovih dana požnjeo gotovo sve španske nacionalne nagrade Goya u tehničkim kategorijama, on je odabrao priču o piscu Miguelu de Unamuu koji se suočava sa samiom sobom i vlastitim idelima nakon vojnog udara iz 1936. godine.

Optužujem (J’accuse) - Roman Polanski

Ni Roman Polanski već neko vreme ne može da se pohvali zbilja kvalietnim i značajnim filmom, ali kako je reč o zaslužnom veteranu, uz to, autoru nekoliko nespornih remek-dela, ovo njegovo viđenje priče o znakovitoj i neprolazno zanimljivoj aferi Drajfus, Optužujem brzo izbija na vrh list FEST-ovskih favorita i nasušnih potreba. A tu je i Jean Dujardin u glavnoj ulozi. A, osim njega, i Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Melvil Poupaud, Mathieu Amalric, Vincent Perez...

Istinita priča o Kelijevoj bandi (True History of the Kelly Gang) - Džastin Kurcel

Australijski film je već par godina u upadljivoj kreativnoj krizi, ali to nikako ne znači dfa se tek tako može preskočiti ovako ubedljiv mamac – novo, kažu, hipestilizovano, viđenje priče o odmetniku Nedu Keliju. Doduše, film je režirao varljivi i sumnjivo eklektični Džastin Kurcel (Justin Kurzel), u čijoj filmografiji se u ni godinu dana našlo mesto za režiju promašaja Assassin’s Creed i nepodnošljivo pretencioznog Macbetha. Ovog puta, odlučio se za ekranizaciju odličnog romana Petera Careyja, a udarne uloge su odigrali: George McKay (viđen u glavnoj ulozi u filmu 1917) Essie Davis, Nicholas Hoult, Charliue Hunnam, Russell Crowe...

Frenki (Frankie) - Ajra Saks

Američki scenarista i reditelj Ajra Saks (Ira Sachs) se jasno i glasno preporučio nizom od čak četiri baš dobra, zanimljiva i osobena filma iz domena savremenog soja američkog nezavisnog/ indie filma (Forty Shades of Blue, Keep the Lights on, Love is Strange, Little Men), te mu treba verovati i u slučaju francusko-portugalske mu koprodukcije, filma Frenki. Ako minuli rad nije dovoljan argument u prilog ovom Sachsovom filmu, neka bude naglašeno da u opvom filmu najvažnije uloge glume Izabel Iper, Brendan Glison, Marisa Tomei, Greg Kinnear, Jeremie Rennier, Pascal Greggory...

Dopunska nastava - Ivan-Goran Vitez

Na dosadašnjem uzorku hrvatski autor Ivan-Goran Vitez je uknjižio jedan dobar (Šuma summarum) i jedan loš film (Narodni heroj Ljiljan Vidić), a prošlogodišnja mu Dopunska nastava je napokon pogodok dosta blizu samom središtui mete. Reč je o intrigantnoj, ritmičnoj, otvoreno polemičnoj i duhovitoj crnohumornoj komediji o nenadanoj i prilično trapavoj talačkoj krizi u jednoj od tamošnjih prigradskih škola. Osim toga, Dopunska nastava je zgodna prilika da se smejete uz film, a ubrzo potom da se pitate čemu ste se tu zapravo smejali, a to je nešto što malo filmova iz ovog kutka Evrope i sveta zaisata postigne.

Monos - Alehandro Landes

Ovaj ponajpre kolumbijski film donosi retko efektan spoj distopije, egzotike, stilizacije, ekstravagance, polemičnosti, hrabrosti i žanrovske konsekventnosti provučene kroz vizir arthaus oneobičavanja. Uz to, ovaj tek drugi rediteljski rad Brazilca Alejandra Landesa može se posmatrati i kao nadahnuta varijacija na čuveneog Goldingovog Gospodara muva, naravno, skrojena po meri aktuelnih, a univerzalnih previranja i društvenih muka i fenomena.

Bonus video: