OBRATITE PAŽNJU
Evo kada su obavezna svetla za maglu! Mnogi Srbi uporno prave ovu grešku u vožnji, a kazne su ogromne
Gusta magla okovala je Srbiju od početka decembra
Gusta magla okovala je Srbiju od početka decembra. Zimske temperature su uveliko počele - mrak pada nešto pre 16 časova zbog čega mnogi vozači nisu sigurni da li bi trebalo da koriste dnevna, kratka ili svetla za maglu. Duga svetla svakako ne bi trebalo da pale, naročito u gradu, jer otežavaju prvo sebi u vožnji, a drugo zaslepljuju vozila ispred sebe i vozila iz suprotnog smera.
U nastavku teksta objasnićemo kako se farovi modernih automobila ponašaju u uslovima guste magle. Glavno i osnovno pravilo jeste da u takvim situacijama usporite, držite veće odstojanje, koristite kratka svetla uz prednje svetlo za maglu i zadnje svetlo za maglu u slučaju veoma guste magle.
Kada su obavezna svetla za maglu?
Deluje nelogično, ali svetla za maglu nisu obavezna. Jesu u ekstremnim situacijama, kada je vidljivost svedena na 100 do 200 metara.
No, svakako je preporuka da ih koristite čim je iole ugrožena vaša vidljivost. Preporuka je svakako da se ona koriste kada pada intenzivna kiša, kada pada sneg, kada je magla na putu i kada je požar blizu puta pa naletite na oblak gustog dima.
Zakon o bezbednosti saobraćaja ne zabranjuje da se svetla za maglu (maglenke) koriste i kada nema magle, bez obzira na vremenske uslove. Međutim, kada nema magle, zadnja svetla za maglu se ne smeju koristiti!
Ako koristite zadnja svetla za magla kada vremenski uslovi to ne zahtevaju, možete dobiti kaznu od 3.000 dinara. Kada je magla na putu, nije obavezno, ali je preporuka da koristite prednja svetla za maglu.
Zadnje svetlo za maglu palite samo ako je u pitanju ekstremna situacija, kada je vidljivost minimalna. Onda palite zadnju maglenku da bi vas jasno videlo vozilo koje se nalazi iza vas.
Takođe, obavezno je smanjiti brzinu i držati veće odstojanje. Uz to se nekad koriste i sva četiri migavca ako je gužva na putu i ako ste u koloni kada su jako loši vremenski uslovi, to se radi i kada padaju kiša ili sneg.
Koja svetla su obavezna kada je magla na putu?
Kao što smo rekli, da sumiramo. Dovoljna su kratka svetla kada je magla na putu, a preporuka su prednja svetla za maglu.
Što se tiče zadnjih, obaveza je kada je vidljivost minimalna. Ne smete ih koristiti kada nije takva situacija.
Šta nikako ne bi trebalo da radite kada je magla na putu?
Najgora varijanta je da vozite sa ugašenim svetlima. Kazna je od 10.000 do 20.000 dinara uz četiri kaznena poena i zabrana vožnje u trajanju od najmanje 30 dana.
Osim finansijske kazne, ugrožavate i ličnu i tuđu bezbednost ako vozite bez ikakvih upaljenih svetala. Ako su vam u kvaru, što pre idite u ovlašćeni servis ili kod svog auto-mehaničara da to sredite i dovedete u optimalno stanje.
Duga svetla po magli? Ni slučajno!
Duga svetla, danju ili noću, po magli su takođe jako loša ideja. Pored toga što su zabranjena, osim ako baš niste sami na putu, u uslovima magle vam ne pomažu jer se svetlo "odbija" od kapljica vode u vazduhu i vraća se nazad ka kabini i dodatno vas zaslepljuje.
Kako rade svetla za maglu?
Svetla za maglu, ili maglenke, se uglavnom nalaze u donjem delu prednjeg fara. Dizajnirane su tako da osvetljavaju sam put i "bacaju svetlo" u stranu.
Samim tim, "izbegavaju" maglu, "odbijaju" se od nje. Sa druge strane, zadnja maglenka pomaže drugim vozačima da vas jasno vide.
Bonus video:
Espreso/mondo/TM