da vas ne prevare
"Na ovaj način se vidi da li je zaista sniženje" Stručnjak otkrio kako da vas ne prevare za Crni petak
Kako bi kupac bio siguran da je proizvod zaista kupio po sniženoj ceni i da nije samo marketinški predstavljen kao akcija, strateški mora pristupiti kupovini tokom poslednjeg petka u novembru
U kalendaru potrošačkog društva Crni petak je crveno slovo koje se sa nestrpljenjem iščekuje cele godine. U Sjedinjenim Američkim Državama, gde je inicijalno i nastao, sniženja idu i do 80 odsto dok kod nas često ne prelaze 30 odsto.
Ideja da se "štedi kupovinom" proistekla je iz globalnih trendova, ali stručnjaci sve češće skreću pažnju na to da je ovakav model upitan i da trgovci izvlače brojne trikove iz rukava kako bi osigurali profit na ovaj dan.
Da dan velikih popusta sve više gubi smisao, potvrđuju za MONDO iz Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Srbije.
"Iz godine u godinu “crni petak” gubi smisao kada su popusti u pitanju. Više se koristi kao marketinški trik nego kao stvarni popust koji se očekuju u skladu sa izvornim nazivom i nastankom", ističe Marko Dragić iz NOPS-a.
Kako bi kupac bio siguran da je proizvod zaista kupio po sniženoj ceni i da nije samo marketinški predstavljen kao akcija, strateški mora pristupiti kupovini tokom poslednjeg petka u novembru.
"Prosečan potrošač nije u mogućnosti da utvrdi da li je došlo do prethodnog podizanja cena pre najave i početka samog događaja, ali može da prati kretanje cene određenog proizvoda koji je želeo da kupi za crni petak i na taj način utvrdi kretanje cena", ističe Dragić i dodaje da ključnu ulogu treba da ima inspekcija:
"Trebalo bi da kroz inspekcijski nadzor prati kretanje cene i u slučaju bilo kojeg prekršaja na licu mesta sankcioniše trgovca u vidu prekršanjog naloga."
Da li trgovci smeju da prikrivaju prethodnu cenu proizvoda
Dok kupci tog dana tragaju za najpovoljnijim ponudama, trgovci intenzivno rade na tome da ostvare što veći prihod. U praksi se pojavljuju razne manipulacije u vezi sa isticanjem cena u trgovinskim radnjama. Međutim, Zakon o trgovini i Zakon o zaštiti potrošača jasno propisuju obavezu isticanja cene.
"Na osnovu Zakona o trgovini i na osnovu Zakona o zaštiti potrošača, trgovac je u obavezi da naznači trenutnu cenu, prethodnu cenu sa naznačenim visinom popusta koji se primenjuje", ističe Dragić za MONDO.
Kada je reč o Crnom petku, sagovornik napominje da se primenjuju isti zakonski okviri iako je u pitanju kupovina putem sniženja i/ili akcija.
Ipak, (ne)isticanje prethodne cene nije glavni povod za prigovor potrošača.
"Tokom Crnog petka je svakako povećan broj prigovora, a oni se uglavnom odnose na nepromišljenu kupovinu, želju da se proizvod vrati ili da proizvod ne ispunjava određena očekivanja", navodi Marko Dragić.
Saveti za kupovinu na Crni petak
Jedna od ključnih strategija u rasprodajama je psihološki trik "osećaja hitnosti". Marketinške poruke i strategija aktiviraju strah od propuštanja (FOMO) i ubrzavaju odluku. Ovo kupca natera da impulsivnu kupovinu jer počne da razmišlja šta će propustiti ako ne iskoristi jedinstvenu ponudu.
Kako bi zaista "uštedeo kupovinom" na ovaj dan, kupac mora održati pribranost primenom nekoliko saveta.
"Jedan od saveta za kupovinu na Crni petak je da se prati određeni proizvod koji je predmet kupovine i da se prati kretanje cena, i na taj način da se vidi da li je zaista u pitanju stvarno sniženje. Ukoliko se utvrdi da je u pitanju prethodno podizanje cena, pre same najave Crnog petka, potrebno je slučaj prijaviti nadležnoj inspekcijskoj službi", napominje Dragić za MONDO.
10 saveta za kupovinu na Crni petak:
Napravite listu stvari koje vam trebaju
Uporedite cene pre i tokom popusta
Odredite budžet
Pazite na popuste koji imaju odrednicu "do"
Proverite recenzije pre kupovine
Obratite pažnju na garanciju i uslove vraćanja
Ne kupujte impulsivno
Koristite sajtove za poređenje cena kako biste proverili da li je popust realan
Kupujte samo sa pouzdanih stranica i brendova
Fokusirajte se na velike rasprodaje za tehniku
Da li je tokom Crnog petka pouzdanija online kupovina ili kupovina u radnjama
Marko Dragić ističe da online kupovina daje veći obim prava od tradicionalnog odlaska u prodavnicu.
"Kupovinom van poslovnh prostorija moguće je odustati od kupovine u roku od 14 dana bez ikakvog obrazloženja, dok kupovinom u poslovnim prostorijama nije moguće, već je u pitanju poslovna politika trgovca", zaključuje sagovornik MONDA.
Bonus video: