HTEO DA POVUČE CRVENE RUČKE
PILOT HTEO DA UGASI MOTORE USRED LETA Pogledajte samo šta je JEO, nije ni čudo da je odlepio "MISLIO SAM DA SANJAM"
Tužilac je naglasio kako su životi 84 osobe bili ugroženi i da je posada "spasila dan svojom intervencijom"
Bivši pilot "Aljaska erlajnsa" Džozef Emerson, koji je u oktobru 2023. pokušao ugasiti motore putničkog aviona usred leta, neće provesti više vremena u zatvoru, odlučio je američki savezni sudija.
Emerson je osuđen na već odsluženo vreme u pritvoru i tri godine nadziranog puštanja na slobodu, piše "Skaj njuz".
Dramatičan incident u avionu sa 80 putnika
Incident se dogodio na letu "Horajzon era" iz Evereta u Vašingtonu za San Francisko. Emerson, koji tada nije bio na dužnosti, sedeo je u kokpitu na pomoćnom sedištu. Pokušao je povući dve crvene ručke koje aktiviraju sistem za gašenje požara, što bi prekinulo dovod goriva u motore.
Brzom reakcijom posade sprečena je katastrofa, a avion sa više od 80 putnika i članova posade preusmeren je u Portland, prenosi Index.hr.
"Mislio sam da sanjam"
Nakon hapšenja, Emerson je policiji ispričao da je dva dana pre leta uzeo psihodelične pečurke te da nije spavao više od 40 sati.
Tvrdio je da je bio uznemiren zbog smrti prijatelja i da je u trenutku incidenta mislio da sanja i da pokušava da se probudi.
"Nisam žrtva"
Na sudu u Portlandu, sudija Ejmi Bađio istaknula je ljudski faktor u ovom slučaju.
- Piloti nisu savršeni. Oni su ljudi. Oni su ljudi i svim ljudima je ponekad potrebna pomoć - rekla je ona.
Emerson je u pritvoru proveo 46 dana pre nego što je pušten u decembru 2023. uz uslov da potraži pomoć za mentalno zdravlje, izbegava drogu i alkohol i se drži podalje od aviona. Emersonov advokat je rekao da je njegov klijent nakon izlaska iz zatvora otišao na lečenje zbog "poremećaja uzrokovanog konzumacijom alkohola" i od tada je trezan.
Sam Emerson obratio se sudu s kajanjem.
- Nisam žrtva. Ovde sam kao direktna posledica svojih postupaka. Mogu vam reći da me ovaj vrlo tragičan događaj prisilio da rastem kao pojedinac - rekao je on.
Tužilac Džefri Barou naglasio je kako su životi 84 osobe bili ugroženi i da je posada "spasila dan svojom intervencijom".
Odvojene državne optužnice
Osim saveznih optužbi za ometanje letačke posade, Emerson se suočio i s odvojenom državnom optužnicom u Oregonu. Tamo je optužen po 83 tačke za ugrožavanje druge osobe i jednoj za ugrožavanje aviona.
Po tim optužbama osuđen je na 50 dana zatvora, uz uračunato vreme provedeno u pritvoru, pet godina uslovne kazne i 664 sata društveno korisnog rada.
POGLEDAJTE I KOLIKO ZAPRAVO ZARAĐUJU PILOTU
Međutim, pored izazova i odgovornosti koje nosi upravljanje vojnim avionima – posebno borbenim letelicama – mnoge zanima i koliko su ti piloti zaista plaćeni za svoj rad. Plate vojnih pilota znatno variraju širom sveta, a faktori kao što su čin, godine službe, tip aviona i misije u kojima učestvuju značajno utiču na ukupan iznos zarade.
Upravo čin, odnosno oficirski rang, jedna je od ključnih stavki u formiranju osnovne plate – kako u Sjedinjenim Američkim Državama, tako i u većini drugih zemalja. Vojni piloti se, za razliku od civilnih, nalaze unutar čvrsto definisanih platnih razreda. Osnovica se gradi na osnovu čina (od potporučnika do pukovnika, ili generala), a zatim se uvećava kroz dodatke za letački status, godine službe, složenost zadataka i eventualne borbene misije.
U ovom tekstu istražujemo kolike su prosečne godišnje plate vojnih pilota u nekoliko ključnih zemalja, uključujući i one koje tradicionalno ulažu velike resurse u vojnu avijaciju, kao i one čije plate odražavaju lokalne ekonomske uslove.
Vojni piloti u Sjedinjenim Američkim Državama
Sjedinjene Američke Države važe za jednu od zemalja sa najvišim platama u vojnoj avijaciji. Prema dostupnim podacima, prosečna godišnja plata pilota u američkom ratnom vazduhoplovstvu iznosi oko 115.000 dolara, ali stvarni iznos može varirati u rasponu od 80.000 do preko 200.000 dolara, u zavisnosti od čina, dužine staža i dodatnih bonusa.
Osim osnovne plate, američki piloti primaju i dodatke poput letačkog dodatka (aviation incentive pay do 1.000 dolara mesečno), dodatak za rad u opasnim uslovima (hazard pay do 1.500 dolara mesečno) i neoporezive prihode tokom borbenih misija. Kada se sve sabere, godišnja primanja često premašuju 150.000 dolara, a iskusni piloti i instruktori mogu zaraditi i znatno više.
Troškovi obuke – vojska vs. civilni sektor
Jedna od ključnih prednosti vojne pilotske karijere jeste činjenica da država u potpunosti pokriva troškove obuke. U SAD, na primer, obuka civilnog pilota može da košta i preko $100.000, dok vojni piloti školovanje završavaju u okviru vojne akademije ili kroz ROTC program, uz platu tokom obuke. Pored toga, tokom školovanja piloti već stiču čin i počinju da primaju mesečnu nadoknadu.
U mnogim zemljama, uključujući Kanadu, Australiju i Francusku, sistem funkcioniše slično – vojska pokriva kompletnu obuku, što mladim kadetima omogućava da uđu u profesiju bez ikakvih dugovanja.
Kako izgleda karijerni put vojnog pilota?
Proces postajanja vojnog pilota počinje rigoroznom selekcijom. Kandidati najpre prolaze fizičke i psihološke testove, zatim osnovnu vojnu obuku, a potom ulaze u program za selekciju pilota. U zavisnosti od rezultata i potreba vojske, kandidati se usmeravaju ka različitim vrstama letelica – od helikoptera, preko transportnih, do borbenih aviona.
Karijerni napredak uključuje i specijalizacije za noćne operacije, letenje u teškim vremenskim uslovima, kao i instruktorske pozicije. Mnogi piloti kasnije postaju komandanti eskadrila, učestvuju u međunarodnim misijama, ili prelaze u obuku novih generacija pilota.
Život posle uniforme
Jedna od najvećih prednosti vojne pilotske karijere jeste činjenica da iskustvo stečeno u vojsci često otvara vrata u civilnom sektoru. Piloti koji napuste vojsku, posebno oni sa iskustvom na mlaznim avionima i složenim misijama, lako pronalaze posao u komercijalnim avio-kompanijama, državnim institucijama, ili u korporativnom letenju.
U Sjedinjenim Državama, bivši vojni piloti su često traženi kao kapetani u velikim kompanijama poput Delta, United ili FedEx. Uz to, mnogi od njih zadržavaju vojnu penziju, što im omogućava dvostruki prihod. Tipičan scenario uključuje penzionisanje nakon 20 godina službe, u 40-im godinama života, i nastavak karijere u civilnom sektoru sa višestruko većom platom.
Benefiti koje vojska nudi pilotima
Pored plata, vojni piloti uživaju širok spektar benefita koje civilni sektor retko može da ponudi u celosti. U mnogim državama, uključujući SAD, Kanadu, Australiju i Nemačku, piloti imaju pravo na:
Subvencionisano ili besplatno stanovanje
Puno zdravstveno i zubarsko osiguranje za sebe i porodicu
Penzioni fond i mogućnost ranog penzionisanja
Plaćeno školovanje za članove porodice
Bonus za zadržavanje u službi – posebno izražen kod pilota borbenih aviona
Ovi benefiti, zajedno sa sigurnošću posla i mogućnostima karijernog napredovanja, često čine vojnu karijeru dugoročno isplativijom, posebno za one koji žele stabilnost i jasan put razvoja.
Plate u drugim zemljama
U Kanadi prosečna godišnja plata iznosi oko 116.000 dolara, u Australiji 130.000, dolara, u Nemačkoj 127.000 dolara,, a u Francuskoj 106.000 dolara,. U Japanu piloti zarađuju oko 82.000 dolara,, dok su u Kini prosečna primanja oko 63.000 dolara. Rusija se nalazi pri dnu lestvice sa prosekom od oko 28.000 dolara,, iako bonusi tokom aktivne borbene službe mogu privremeno podići zaradu na 50.000 – 60.000 dolara.
Naravno, i u ovim zemljama, kao i u SAD, plate se razlikuju u zavisnosti od oficirskog čina, dužine službe, specijalizacije, i tipa aviona kojim se upravlja. Piloti koji komanduju borbenim jedinicama, učestvuju u NATO misijama ili su instruktori obuke često imaju dodatke koji značajno povećavaju njihova ukupna primanja.
Da li se isplati?
Biti vojni pilot znači preuzeti veliku odgovornost i raditi pod izuzetnim pritiskom, ali istovremeno to donosi prestiž, sigurnost i često vrlo konkurentnu zaradu. Iako se iznosi razlikuju od zemlje do zemlje, sve više država ulaže u svoje vojne pilote, svesne da bez njih nema moderne, operativne vazduhoplovne sile.
Za mlade koji žele da lete, a pri tom imaju izražen osećaj za dužnost i služenje, vojna avijacija nudi izazovan, ali izuzetno vredan životni put – sa jasnim benefitima i karijerom koja ne prestaje ni nakon napuštanja uniforme.
Na letu iz Ciriha za Beograd, pre dva dana, putnici su bili svedoci jednog zaista posebnog i emotivnog trenutka. Pilot Er Srbije obratio im se putem razglasa i saopštio da je taj let njegov poslednji u karijeri, nakon četiri decenije provedenih u avijaciji.
- Posle 40 godina letenja i rada od jugoslovenskog aero transporta, preko Jata, Jat ervejvsa do naše Er Srbije, evo ovo je danas zadnji let, zadnje sletanje. Od sutra ću biti na strani gde ste vi sada. Hvala vam puno što ste mi učinili čast i što ste bili na poslednjem letu sa mnom - poručio je pilot u svom dirljivom obraćanju.
Dok je govorio, osoblje se okupilo u kabini, a putnici su njegov govor ispratili aplauzom i iskrenim emocijama.
Jedan od putnika uspeo je i da telefonom usnimi ovaj dirljiv trenutak.
Ovaj događaj brzo se proširio društvenim mrežama, a ispod snimka, koji je objavila stranica "Podgorički info" samo su se nizale čestitke pilotu povodom odlaska u penziju.
POGLEDAJTE I - VANREDNA SITUACIJA PRI SLETANJU U BEOGRAD!
Na letu iz Ciriha za Beograd, pre dva dana, putnici su bili svedoci jednog zaista posebnog i emotivnog trenutka. Pilot Er Srbije obratio im se putem razglasa i saopštio da je taj let njegov poslednji u karijeri, nakon četiri decenije provedenih u avijaciji.
- Posle 40 godina letenja i rada od jugoslovenskog aero transporta, preko Jata, Jat ervejvsa do naše Er Srbije, evo ovo je danas zadnji let, zadnje sletanje. Od sutra ću biti na strani gde ste vi sada. Hvala vam puno što ste mi učinili čast i što ste bili na poslednjem letu sa mnom - poručio je pilot u svom dirljivom obraćanju.
Dok je govorio, osoblje se okupilo u kabini, a putnici su njegov govor ispratili aplauzom i iskrenim emocijama.
Jedan od putnika uspeo je i da telefonom usnimi ovaj dirljiv trenutak.
Ovaj događaj brzo se proširio društvenim mrežama, a ispod snimka, koji je objavila stranica "Podgorički info" samo su se nizale čestitke pilotu povodom odlaska u penziju.
"Sedim na aerodromu i pilot mi je upravo ostavio ovo na stolu..."
Stef Borer, 23-godišnja influenserka iz Nju Džrseja, poznata po svom lifestyle i putopisnom sadržaju, kao i po BookTok videima, podelila je ovaj neočekivani gest na TikToku, gde je njena objava brzo postala viralna.
U videu, koji je influenserkapodelila sa svojih milion pratilaca, pojavljuje se papirna salveta sa napisanom porukom. "Video sam ceo svet i ti si najlepša žena na svetu." Poruka je bila potpisana, ali potpis je bio nečitak.
Uz snimak, Stef je napisala: "Sedim na aerodromu i pilot mi je upravo ostavio ovo na stolu i otišao." Dodala je i da nije uspela ni da mu vidi lice.
Njena objava ubrzo je eksplodirala na TikToku, sakupivši 7,4 miliona pregleda i više od 1,2 miliona lajkova. Naravno, komentari su počeli da pljušte.
"On sigurno ima ženu i petoro dece," napisao je jedan korisnik. "Nije ostavio broj jer je nečiji muž," komentarisao je drugi, dodajući crvenu zastavicu kao upozorenje. "Zamišljam da ima tri porodice u tri različite države," dodao je treći.
Mnogi su se složili da ovaj pilot verovatno nije prvi put izveo ovaj potez.
"Imam osećaj da samo nosi GOMILU ovih ceduljica u dežpu," napisao je jedan korisnik. "Beži od njega! Sigurno koristi ovu foru u svakom gradu," nadovezao se drugi.
Međutim, kako Stef nije snimala sebe u prvom videu gde je pokazivala salvetu s porukom niko nije bio siguran ni kako ona izgleda. Ipak, nakon ovog viralnog videa Stef je okačila snimak gde snima sebe u prvom planu i ljudi su masovno počeli da komentarišu: "Sada u potpunosti razumemo pilota!"
"ŽELIM OVAKVU VRSTU SRAMOTE" Pilot rasplakao ceo avion, njegova poruka je poslušana čak 50 miliona puta!
Snimak pilota koji je tokom leta uputio dirljivu poruku svojoj supruzi postao je apsolutni hit na TikToku, gde je do sada pregledan više od 50 miliona puta. Emotivni trenutak zabeležila je upravo njegova supruga, koja je objavila video pod naslovom "Kada je vaš pilot ujedno i vaš suprug".
Na snimku se vidi žena kako sedi pored prozora i pažljivo sluša obraćanje iz kokpita. U jednom trenutku čuje se pilotov glas preko razglasa:
- Imamo vrlo posebnu gošću na letu. Moja supruga sedi u devetom redu, sedište A. Molim vas, nagradite je aplauzom da je malo posramimo - rekao je pilot, dok se avionom prolomio smeh i aplauz putnika.
Iznenađena supruga se nasmejala i prekrila lice rukom od stida, dok je pilot dodao u šali: - Hvala vam. Verovatno ću morati da se nosim sa ovim kad sletimo u Birmingem.
U opisu videa njegova supruga je napisala: "Ključna uspomena za mene, jer je ovo bio moj prvi let kao putnika sa njim."
Komentari ispod objave preplavili su TikTok:
- Plačem, ovo je tako slatko! - napisala je jedna korisnica. - Želim ovakvu vrstu sramote! - dodala je druga.
Jedan od komentara koji je privukao posebnu pažnju glasio je:
- Kao putnica, osećala bih se potpuno sigurno znajući da pilot ima voljenu osobu u avionu. Nema šanse da bi srušio taj let!
Dirljiva scena iz kokpita postala je simbol romantične gestе i podsetnik da ljubav pronalazi način čak i na 10.000 metara visine.
Bonus video:
(Espreso/Blic/Telegraf/Kurir)