Foto: Printscreen

Omiljeni brendovi desničara

Zašto nemački neonacisti vole da nose „Lonsdale“ i otkud ljubav prema "New balance" patikama?

Pored zastava Ujedinjenog kraljevstva i krsta Svetog Đorđa, na protestu je dominirao još jedan simbol – logo italijanskog modnog brenda „Stone Island“

Objavljeno: 17.10.2025. 08:19h > 08:29h

Kada su britanski desničari u septembru izašli na ulice Londona bio je to jedan od najvećih takvih skupova poslednjih decenija na kojem se okupilo oko 110.000 ljudi. Pored zastava Ujedinjenog kraljevstva i krsta Svetog Đorđa, na protestu je dominirao još jedan simbol – logo italijanskog modnog brenda „Stone Island“.

Nautička zvezda (Stella nautica) i kompas izvezeni na prišivenom parčetu tkanine sa zelenim, žutim i crnim detaljima, je dizajn koji se često pojavljuje na odeći „Stone Island“. Garderoba sa istim simbolima viđena je i tokom protesta, podseća CNN.

Nosio ju je i organizator marša Stiven Jaksli-Lenon. U pitanju je krajnje desničarski antiislamski aktivista i jedna od osnivača Engleske odbrambene lige, poznatiji kao Tomi Robinson što je vesa sa fudbalskim klubom Luton taun.

Robinson je u odeći sa istim znakom fotografisan i u junu kada se pojavio na sudu zbog optužbi za uznemiravanje i izazivanje straha od nasilja, kao i na još jednom krajnje desničarskom skupu prošlog jula.

Sporne asocijacije

Stone Island nije jedini brend koji vole da nose osobe povezane sa ekstremističkim pokretima, piše CNN.

Italijanski brend Loro Piana, u vlasništvu najveće svetske luksuzne grupacije LVMH, dospeo je u žižu javnosti kada je ruski predsednik Vladimir Putin tokom skupa 2022. godine, kojim je slavio invaziju Ukrajine, nosio njihovu jaknu od 14.000 dolara. Loro Piana je oštro kritikovana na društvenim mrežama jer nije osudila Putinov čin, a kompanija je odbila da komentariše slučaj.

U nekim slučajevima, neke desničarske grupe su usvojile pojedine brendove kao svoje uniforme. Britanski sportski brend "Fred Peri" je 2020. godine privremeno povukao svoj poznati crno-žuti polo model pošto ga je prisvojila američka krajnje desničarska organizacija „Proud Boys“.

Ta nepoželjna asocijacija navela je Irvina Velša, pisca „Treinspotinga“, koji je bio ambasador brenda, da izjavi da više neće nositi njihovu odeću jer je „prisvojena od strane zapadnih šovinista“.

Jedan neonacistički sajt je 2016. godine proglasio patike „New Balance“ za „zvanične cipele belaca“ i pozvao pristalice da ih kupuju kako bi se „međusobno prepoznavali po sportskoj opremi“. Američki brend je tada objavio na društvenim mrežama da „ne toleriše mržnju ni u kakvom obliku“.

Uspon „šifrovane mode“

Nemačka je zabranila nacističke simbole, poput svastike i SS, pa su se ekstremisti okrenuli „šifrovanim“ modnim znacima. Između ostalog, prisvojili su brendove „New Balance“ i „Lonsdale“.

„‘New Balance‘ je postao popularan jer veliko slovo ‘N’ znači ‘neo-nacista’, pa bi leti zamenili vojničke čizme tim patikama,“ objasnila je Sintija Miler-Idris, sociološkinja iz Vašingtona.

Britanski brend „Lonsdale“ je nenamerno postao miljenik nemačkih neonacista jer u svom nazivu sadrži skrivenu nacističku šifru.

„Kada bi zakopčali jaknu do pola, videlo bi se samo ‘NSDA’ preko grudi – prve četiri slova od nemačke skraćenice za Nacističku partiju, ali ako bi ih policija zaustavila, mogli su samo da otkopčaju jaknu i pokažu da je to obična Lonsdale majica“, objasnila je Miler-Idris.

U novijim decenijama, ekstremističke grupe sve češće napuštaju provokativni izgled kakav su imali skinhedi i prelaze na ležerniji, „normalan“ stil – kargo ili armi pantalone sa džepovima i polo majice.

„Moda je postala nova kamuflaža,“ zaključuje Miler-Idris.

Od fudbalskih tribina do visoke mode

Interesantno je da je brend „Stone Island“ 1982. godine osnovao italijanski dizajner Masimo Osti na severu Italije, koji je bio levičar, član Komunističke partije Italije i gradski odbornik u Bolonji.

Brend je poznat po tehničkim tkaninama i eksperimentalnim materijalima, poput termo-reaktivnih jakni koje menjaju boju na toplotu.

Njihova odeća nije jeftina — jakna od najlona košta oko 1.000 evra, ali su inovativnost i povezanost sa savremenom kulturom doprineli popularnosti.

Prihod „Stone Island“ u 2024. godini je iznosio 401,6 miliona evra, a njegova lojalna baza potiče iz fudbalske kulture, gde je poznati kompas-logo postao simbol pripadnosti i identiteta, naročito među britanskim mladim navijačima koji su devedesetih umesto fudbalskih dreseva nosili brendove poput Barberija, Fred Perija, Lakosta i Elesea, kao način da iskažu status i grupni identitet, a da izbegnu policijsku pažnju.

Brendovi u borbi za reputaciju

Brendovi imaju ograničenu kontrolu nad time ko kupuje i nosi njihovu odeću. Iako Robinson i njegove pristalice nisu tvrdili da koriste logo „Stone Island“ kao simbol krajnje desničarskih uverenja, očigledna je njihova sklonost prema nošenju tog brenda. Stone Island i njegova matična kompanija Moncler Group nisu odgovorili na zahteve CNN-a za komentar.

"Lonsdale" je uspeo da povrati reputaciju kampanjom „Lonsdale voli sve boje“ iz 2003. godine, koja je promovisala antirasizam i različitost.

Kompanija "Fred Peri" se vše puta ogradila od „Proud Boys“, rekavši da su stavovi američkih desničara suprotni njihovim uverenjima i vrednostima ljudi sa kojima rade.

Bonus video:

(Espreso/N1)