Izbori u Srbiji, Foto: Nenad Kostić, Tamara Trajković

izbori za 2 dana

NOĆAS JE POČELA IZBORNA TIŠINA, ALI NE I NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: Kako je era interneta promenila politički proces?

Politička propaganda se tokom izborne tišine premešta na društvene mreže kao što su Fejbuk, Tviter, Jutjub i ove godine najviše TikTok

Objavljeno: 15.12.2023. 20:59h

Izborna tišina počela je sinoć u 00:00 i trajaće do 17. decembra u 20 sati, odnosno do zatvaranja biračkih mesta.

Tokom izborne tišine zabranjena je izborna propaganda, održavanje predizbornih skupova na javnim mestima i objavljivanje procene izbornih rezultata.

Biračko mestofoto: Ana Paunković

Kaznene mere za kršenje tišine

Zakonom o izboru narodnih poslanika u članu 170 se predviđa da će se novčanom kaznom od 100.000 do 600.000 dinara kazniti za prekršaj pravno lice koje tokom 48 časova pre dana glasanja i na dan glasanja do zatvaranja biračkih mesta u medijima i na javnim skupovima objavi procenu rezultata izbora, javno predstavlja kandidate na izborima i njihove izborne programe i poziva birače da glasaju, odnosno ne glasaju za određene izborne liste.

Novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u mediju koji 48 časova pre dana glasanja i na dan glasanja do zatvaranja biračkih mesta objavi procenu rezultata izbora, javno predstavlja kandidate na izborima i njihove izborne programe i poziva birače da glasaju, odnosno ne glasaju za određene izborne liste.

Novčanom kaznom od 20.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u pravnom licu koje 48 časova pre dana glasanja i na dan glasanja do zatvaranja biračkih mesta u medijima i na javnim skupovima objavi procenu rezultata izbora, javno predstavlja kandidate na izborima i njihove izborne programe i poziva birače da glasaju, odnosno ne glasaju za određene izborne liste.

Takođe, novčanom kaznom od 10.000 do 40.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice koje 48 časova pre dana glasanja i na dan glasanja do zatvaranja biračkih mesta u medijima i na javnim skupovima objavi procenu rezultata izbora, javno predstavlja kandidate na izborima i njihove izborne programe i poziva birače da glasaju, odnosno ne glasaju za određene izborne liste.

FOTO: Ana Paunković
FOTO: Ana Paunković
FOTO: Ana Paunković
FOTO: Ana Paunković
FOTO: Ana Paunković

Ipak, ovo ne znači da političke propagande uopšte nema tokom izborne tišine. Ona se, kao i ranijih godina, samo premešta na društvene mreže kao što su Fejbuk, Tviter, Jutjub i ove godine najviše TikTok.

Ovo je moguće zato što izborna tišina važi samo za tradicionalne medije odnosno televiziju i štampu, i na internet portale koju su registrovani kao mediji, dok kampanja na društvenim mrežama nije regulisana zakonom.

Društvene mrežefoto: Tamara Trajković

Iako ovaj "fenomen" deluje kao nešto novo, u Srbiji su se društvene mreže prvi put ozbiljno koristile u kampanji 2012. godine.

Na svakim narednim izborima njihova popularnost se povećavala, ali da televizija kao medij i javni događaji ostaju najvažniji način komunikacije koje biraju stranke.

Podsetimo, u nedelju će biti održani parlamentarni izbori, pokrajinski izbori, kao i izbori u 65 lokalnih samouprava, među kojima je i grad Beograd.

Bonus video:

(Espreso / Jovana Nedeljković)