ilustracija, Foto: Profimedia, Printscreen

bitna tema

OSNOVCI ĆE IZ BIOLOGIJE UČITI O RODNOM I POLNOM IDENTITETU: Psihijatar za Espreso objasnio zašto je to VAŽNO!

U nekoliko udžbenika koji se koriste u osnovnim školama u Srbiji pojavila se lekcija o polnom i rodnom identitetu

Objavljeno: 12.09.2022. 17:02h

Osnovci koji pohađaju osmi razred na času biologije saznaće da sami mogu da odrede kog su roda, odnosno, da to što su rođeni kao dečak ili devojčica i ne mora da bude tako.

U nekoliko udžbenika koji se koriste u osnovnim školama u Srbiji pojavila se lekcija o polnom i rodnom identitetu. Ekipa portala Espreso došla je u posed tri udžbenika u kojima se govori o ovoj temi.

- Na određivanje biološkog pola čoveka (ženski ili muški pol) utiču brojni elementi: nasledne osobine (XX ili XY hromozomi), polni organi (muški i ženski) i hormonalni status (ženski i/ili muški polni hormoni). S druge strane, rodnu pripadnost, (žena ili muškarac) određuju, osim nabrojanog, i psihičko stanje (kako se osoba lično oseća) i socijalni faktori (društvena očekivanja). Kod najvećeg broja osoba biološki pol i rodna pripadnost su isti ( na primer, ženski pol = žena, muški pol = muškarac). Međutim, moramo imati na umu da svaki od tih elemenata polnosti može da odstupa od onoga što se tradicionalno očekuje da jesu obeležja jenog pola. Tako, na primer, postoje osobe čiji biološki pol i rodna ravnopravnost nisu podudarni (na primer, osoba ženskog pola oseća se kao muškarac). Zbog toga je važno da razumemo te činjenice i budemo tolerantni prema različitostima, da uvažavamo specifičnost drugih ljudi i njihov izbor sopstvene polnosti, tj. seksualnosti. - piše u jednom udžbeniku.

foto: Espreso

U sledećem udžbeniku skreće se pažnja na diskriminaciju osoba kod kojih se polni i rodni identitet ne podudaraju.

- Podudarnost rodnog i polnog identiteta se nameće od rođenja, izborom odeće ili frizure. "Ženske" i "muške" igračke su uvod u ono što se od dece očekuje kada postanu odrasli ljudi. Ovakva podela na isključivo dva predviđena roda dovodi do diskriminacije među polovima ili diskriminacije osoba kod kojih se polni i rodni identitet ne podudaraju. - navodi se u udžbeniku.

foto: Espreso

Takođe se navodi kako "Veliki značaj za formiranje rodnog identiteta ima uticaj polnih hormona na mozak, naročito u peridu rođenja i tokom puberteta i adolescencije".

Jovan Marić, poznati psihijatar i seksolog govorio je za portal Espreso o "novom programu" po kom će učiti osnovci.

"Smatram da je vrlo korisno da deca uče o rodnom i polnom identitetu. Kad dete vidi da mu rastu dlake na nekom mestu i za par meseci taj deo postane dlakav, sigurno da treba da ima objašnjenje zašto je to tako i da prepozna kako se oseća u tom pogledu. Nauka kaže da kod svakoga postoji faza homoseksualnosti koja kratko traje. Primera radi, golicanje se smatra oblikom masturbacije, tako da ako devojčica golica devojčicu smatra se da je to neki vid homoseksualnog ponašanja, kod dečaka takođe", pojašnjava Marić za naš portal.

Jovan Marićfoto: Zorana Jevtić

Kako nam je objasnio, ove lekcije bi i ranije bilo u udžbenicima da su autori usaglasili mišljenja. Naime, smatralo se da je period od 13, 14 godina prerano da se deca edukuju o tom pogledu.

"Ranije ove lekcije u udžbenicima nije bilo zato što se smatralo da je rano deci od 13, 14 godina pričati o rodnom identitetu i različitostima. Ipak, neko dete je zrelo i o tome razmišlja i u tom periodu, a neko nije pa ima zakasneli pubertet, sve u svemu, to je sprečavalo da se ranije uči o tome", kaže naš sagovornik i dodaje:

FOTO: Espreso
FOTO: Espreso
FOTO: Espreso
FOTO: Espreso
FOTO: Espreso
FOTO: Espreso
FOTO: Espreso
FOTO: Espreso

"Teško je objasniti treći rod, šta je to i šta ga zanima, to je teško za tumačenje. Mnogi misle da tu tematiku uopšte ne treba čačkati dok deca ne napune 17, 18 godina ali to nekad može da bude kasno. Neko već sa 12, 13 godina primeti da ih više privlače delovi tela istog pola. Npr. ako dečaci gledaju u zadnjicu dečaka više nego inače, to recimo može da bude signal", priča Marić.

Takođe, u periodu puberteta kod dece se javlja zainteresovanost za isti ili suprotni pol.

"Period puberteta karakterišu promene u izgledu odnosno formiranje tzv. sekundarnih polnih karakteristika. Devojčicama rastu grudi, formira im se zadnjica, dok dečacima počinju da se pojavljuju dlake, mutiraju, itd. U tom uzrastu se javlja zainteresovanost za suprotni ili isti pol. Dečaci i devojčice su svesni da je kod nekoga pubertet počeo ranije, a kod nekog kasnije, pa tako imamo devojčice i dečake čiji se izgled menja već sa 12, 13 godina dok kod drugih do promena dolazi kasnije sa 15, 16 godina", pojašnjava sagovornik.

Masturbacija

"Ukoliko neka osoba ima afinitete prema istom polu to često neće priznati. Masturbacija je zanimljiva i opširna tema i uvek treba pitati da li osoba tog uzrasta (13, 14 godina) masturbira, da li joj to prija i šta zamišlja prilikom masturbacije. Kada razgovaramo sa njima uvek ih pitamo koji deo tela zamišljaju, na koji način masturbiraju, šta ih privlači, itd.", zaključio je naš sagovornik.

Prema rečima pravnih stručnjaka, pojmovi koji se koriste u ovom udžbeniku suprotni su zakonima Srbije.

Tako u advokatskoj kancelariji "Radić" ističu da se u ovoj lekciji koriste stavovi i pojmovi za koje nema osnova u Ustavu, Porodičnom zakonu, Zakonu o matičnim knjigama, jer se polni identitet muškarca i žene utvrđuje prilikom rođenja i odmah zatim registruje kod matičara.

Oni naglašavaju da zakoni koji su saglasni s Ustavom regulišu pol, a da je sve drugo protivzakonito.

Da podsetimo, ova kancelarija je pre više od godinu dana podnela Ustavnom sudu Srbije i inicijativu za ocenu ustavnosti Zakona o rodnoj ravnopravnosti, jer smatra da odredbe iz ovog propisa nisu u skladu s Ustavom. Ustavni sud međutim, još nije doneo odluku.

Da je udžbenik biologije za osmi razred u suprotnosti s propisima smatra i Miša Đurković, naučni savetnik u Institutu za evropske studije. Đurković je ranije za Novosti naveo da za njegovo puštanje u škole treba da odgovara onaj ko je odobrio njegovu upotrebu, dakle Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.

- Ovo nije prvi put da se promovišu protivzakonske i po ovu državu i narod štetne udžbenike, a da pri tome ima skoro pa monopolski položaj - upozorava Đurković.On ističe da je ovo još jedan dokaz da izdavanje i nabavku udžbenika treba preispitati i vratiti pod državnu kontrolu.

POSLEDNJA REČ MINISTRA

Prvi potpredsednik vlade i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Branko Ružić zatražio je od Nacionalnog prosvetnog saveta da ponovo ispita i da stručno mišljenje o delu Programa nastave i učenja biologije za osmi razred osnovne škole, koji se odnosi na raznovrsnost biološke osnove pola i polnih karakteristika, primarnih i sekundarnih, koje uključuju ponašanje i individualni osećaj pripadnosti nekom od rodova.

Branko Ružićfoto: Ministarstvo prosvete

„Zbog polemike koja je u proteklih nekoliko dana prisutna u javnosti, a odnosi se na sadržaje udžbenika biologije za osmi razred, zahtevao sam da se Nacionalni prosvetni savet ponovo izjasni i da svoju stručnu ocenu o tome da li je takav program u skladu sa naučnim teorijama koje prihvataju i po kojima rade biološki fakulteti, da li se i kroz njih odražava nacionalni interes, i pre svega, da li je to u najboljem interesu po obrazovanje naše dece“, rekao je prvi potpredsednik.

Dodaje da, upravo struka mora da se pita zbog kompleksnosti procesa i važnosti da damo najveći kvalitet obrazovanja našim učenicima,. „U potpunosti razumem i podržavam da je potrebno i da učimo decu o toleranciji i međusobnom poštovanju, razumevanju različitosti i prihvatanju istih, ali na bazi priznatih naučnih teorija i u skladu sa politikama države u kojoj živimo“, podvukao je on.

Bonus video:

(Espreso)