Aleksandra Đurđević, Foto: Privatna arhiva, Profimedia

CENE AUTOMOBILA

POLOVNJACI POSKUPELI ZA 20 ODSTO, SRBI ODUSTAJU OD KUPOVINE: Aleksandra Đurđević za Espreso o tome ŠTA NAS TEK ČEKA

Rusija i Ukrajina imaju važnu ulogu u globalnoj auto industriji po pitanju nabavke sirovina neophodnih za proizvodnju vozila, ali i isporuke komponenti drugim državama

Objavljeno: 07.09.2022. 17:07h > 15:09h

Rat u Ukrajini je uticao na brojne ekonomske aspekte modernog društva, od inflacije preko stagflacije, brojnih sankcija i državnih restrikcija, a uz sve to nije zaobišao ni automobilsku industriju.

Poznato je da se pomenuta industrija već par godina unazad bori da održi nivo proizvodnje vozila koji ne bi doveo do velikih oscilacija na tržištu, u smislu ponude, ali i cena.

Aleksandra Graovac, generalna sekretarka Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova je svojevremeno istakla:

Cene vozila su porasle od 15 do 25 odsto u zavisnosti od brenda. To nije tako jednostavan parametar, jer zavisi od više faktora, kao što su pooštrenje sigurnosnih standarda i sve veći paketi osnovne aktivne i pasivne sigurnosti, nove tehnologije za povezanost i multimediju, pa na kraju i veća potražnja u odnosu na ponudu. Sve su to faktori koji su u poslednje dve do tri godine doveli do rasta cena kako novih, tako posledično i polovnih automobila - objašnjava Graovac.

A ovom prilikom smo odlučili da se obratimo predsednici Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova, Aleksandri Đurđević kako bi smo stekli detaljiniji pregled stanja automobilske industrije u regionu i šire.

Aleksandra Đurđevićfoto: Privatna arhiva

Predsednica Aleksandra Đurđević je za Espreso ispričala sve pojedinosti koje će interesovati svakog vozača.

Polovnim automobilima je još ranije porasla cena, a skorijem periodu je dodatno poskupela. Šta je na to uticalo?

Na rast cena polovnih automobila pre svega je uticao nedostatkak novih vozila na evropskom tržištu. Glavni razlog tome je ograničena proizvodnja određenih komponenti, pre svega mikro čipova. S druge strane, rast cena novih automobila je doprineo tome da se građani opreznije odlučuju za kupovinu novog automobila ili je odlažu, što direktno utiče na smanjenje ponude polovnih vozila kao i na povećanje cena.

Rusija i Ukrajina imaju važnu ulogu u globalnoj auto industriji po pitanju nabavke sirovina neophodnih za proizvodnju vozila, ali i isporuke komponenti drugim državama. Sve to je poremetilo proizvodnju novih automobila, reflektujući se i na tržište polovnih vozila.

foto: Profimedia

Aktuelna ratna situacija je dovela i do toga da su se finansijska tržišta poremetila što sve utiče na oscilacije u cenama.

Dodatno, automobili imaju sve veću cenu zbog podignutih standarda koji se postavljaju pred proizvođače, kako ekološki, tako i bezbednosni.

Kolike su trenutne cene u odnosu na cene prošle godine?

U odnosu na prošlu godinu polovna vozila su skuplja u proseku za oko 20%. Sve indicije idu u prilog tome da je moguće očekivati dodatan rast cena. Ako poredimo ovu i pretprošlu godinu, polovna vozila su sada skuplja i do 38%.

Kada govorimo o novim automobilima, cene su definitivno porasle, a taj procenat se razlikuje od proizvođača do proizvođača, u zavisnosti od toga da li usled svih aktuelnih prilika raspolažu sa starim ili novim modelima i u kojoj količini, koliko su se menjale komponente u proizvodnji i slično.

Da li se smanjila potražnja automobila na našem tržištu?

Iako je, prema poslednjim podacima, zabeležen pad potražnje za automobilima u zemljama Evropske unije (za oko 13,5% u prvih pet meseci ove godine, u odnosnu na prethodnu), što se tiče našeg tržišta, potražnja je uglavnom ista, iako je jedan manji deo građana odložio kupovinu automobila dok se cene ne snize.

foto: Profimedia

Međutim, moramo imati u vidu da smo mi malo tržište u odnosu na broj stanovnika, a potražnja je i dalje najveća za najjeftinijim vozilima vrednosti do 5-6.000 evra.

Kada, odnosno da li se može očekivati smanjenje cena?

Gotovo je izvesno da tokom narednog perioda neće padati cene automobila. Čak ne bi iznenadila ni dodatna poskupljenja. Trenutna situacija je takva da kupci automobila od pre 4/5 godina mogu danas taj isti auto prodati za iznos u kom su ga svojevremeno platili, pa čak i više od toga.

Većina ključnih faktora koji utiče na trenutnu situaciju u auto industriji su vrlo nepredvidivi i treba ih razmatrati sa oprezom. Rasplet u tom smislu je vrlo neizvesan i za sada se ne može sa preciznošću utvrditi kada će doći do pada cena automobila.

Kakvo je stanje u inostranstvu?

Nestašica automobila osetna je svakako i na globalnom tržištu, što je izazvalo slične efekte kao i kod nas. Najmanje interesovanja za kupovinu automobila u EU zemljama, tokom prvih pet meseci ove godine ima u Italiji (za oko četvrtinu manje), dok je pad potražnje najmanje bio osetan u Nemačkoj, 9,3% za isti period.

FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia

Naravno, na to utiču i kašnjenja isporuka novih automobila, ali i inflacija koja je podigla troškove života i smanjila interesovanje za kupovinu kao novih, tako i korišćenih automobila.

Prognoze su da će pitanje snabdevanja novim automobilima ostati i dalje otvoreno i tokom sledeće godine.

Bonus video:

(Espreso/Ana Klikovac)