NAUČNICI PRONAŠLI PLANETU KOJA NE BI SMELA DA POSTOJI: Jedna stvar im MRSI KONCE, evo zbog čega su ZAPANJENI
Svemir, Foto: Profimedia

NEVEROVATNO OTKRIĆE

Planeta nalik Jupiteru, udaljena 520 svetlosnih godina od Zemlje, pukim slučajem je preživela uništenje koje je izazvala zvezda oko koje orbitira.

Naučnici su pronašli planetu koja ne bi smela da postoji, i sada pokušavaju da utvrde šta joj se dogodilo i kako je preživela "zvezdanu kataklizmu".

Naučnici su saopštili da je u pitanju gasna planeta čije je zvanično ime 8UMi-b, a nezvanično Hala po najvišoj planini Južne Koreje. Ova egzoplaneta orbitira oko zvezde veće od našeg Sunca, smeštene u sazvežđu Ursa Minor, odnosno "Mali medved".

Planeta je prvi put primećena 2015. godine, i orbitira oko zvezde Bekdu na razdaljini koja iznosi polovinu razmaka između Zemlje i Sunca. Hala se smatra "vrućim Jupiterom", što je klasifikacija na osnovu veličine i temperature - približna je Jupiteru, a zbog blizine zvezde Bekdu je daleko vrelija.

Astronomi veruju da je planeta Hala "nekako preživela" nakon što je zvezda Bekdu prošla kroz silovitu tranziciju, koja je trebalo da uništi planete oko sebe. Naučnici su uz pomoć nadzornog satelita tranzitnih egzoplaneta, koji je razvila NASA, uspeli da utvrde da zvezda trenutno sagoreva helijum iz svog jezgra. To znači da je "potrošila" vodonik, što dalje znači da je u nekom trenutku doživela širenje u takozvanu džinovsku crvenu zvezdu.

"Takva promena obično ima katastrofalne posledice po planete koje orbitiraju na maloj razdaljini. Kada smo shvatili da je Hala preživela u blizini džinovske zvezde, bili smo zaprepašćeni", rekao je koautor studije, dr Den Huber, profesor na Institutu astronomije na Havajima.

"Dok je zvezda Bekdu sagorevala vodonik iz jezgra, 'naduvala' bi se do prečnika 1,5 trenutne orbite planete i u potpunosti bi je zahvatila. Potom bi se vratila na raniju veličinu", objasnio je on.

Svemir, Astronaut, Planete, Galaksija
foto: Profimedia

Dok Sunčev sistem ima jednu zvezdu, mnogi širom svemira žive u binarnim. Astronomi se i dalje bave istraživanjima kako bi utvrdili na koji način se planete formiraju u dvozvezdanim sistemima, i kako u njima "preživljavaju".

Naučnici sada pokušavaju da utvrde kako je planeta Hala opstala nakon "kataklizmičnog svemirskog događaja".

Jedan od scenarija je, verovali ili ne, nalik "Ratovima zvezda".

"Sistem je možda sličan fiktivnoj planeti Tatuin, koja se kreće oko dva sunca. Ako je Bekdu sistem ranije imao dve zvezde, njihovo spajanje bi bilo drugačiji proces, koji bi onemogućio da se jedna od njih proširi toliko da zahvati planete u orbiti", objasnio je koautor studije, astronom Tim Beding sa Univerziteta u Sidneju.

Moguće je i da je planeta Hala nastala tek nakon tog katastrofalnog sudara, što bi je učinilo planetom "druge generacije".

Romantičan svemir iz objektiva svemirskog broda