ZAŠTO DOLAZI DO GRČEVA U NOGAMA I KAKO DA IH SE REŠITE? Obratite pažnju
Ilustracija, Foto: Profimedia

donosimo

ZAŠTO DOLAZI DO GRČEVA U NOGAMA I KAKO DA IH SE REŠITE? Obratite pažnju

Ako ste doživeli bol u nozi zbog kojeg ste se morali probuditi tokom noći, ne brinite, niste jedini. Gotovo 60% odraslih ljudi barem je jednom probudio grč u nozi

Objavljeno: 14:41h

Iako je ovo stanje široko rasprostranjeno, uzroci nisu posve jasni. "Naći ćete mnogo različitih mišljenja, ali jednostavna istina je da niko zaista ne zna zašto se javljaju", kaže Scott Garrison, dr. sc., vanredni profesor porodične medicine na Univerzitetu Alberta koji je objavio više studije o grčevima u nogama. Međutim, Prevention donosi nekoliko teorija zašto dolazi do grčeva i kako pronaći olakšanje.

Koji su mogući uzroci grčeva nogu?

Ne istežeš određeni mišić

Neki istraživači tvrde da je kriv naš savremeni način života. Dok su naši preci proveli puno vremena u čučnju, položaju kojim protežeš noge i mišiće, savremeni život je uglavnom uklonio potrebu za njim. Postoje i dokazi da naši uglavnom sedilački načini života, smanjuju dužinu mišića i tetive, što može dovesti do grčenja.

Spavanje u nepovoljnom položaju

Drugi stručnjaci primetili su da, tokom spavanja na stomaku, neretko nam je stopalo ispruženo, a time se smanjuje dužina lista. Kad je stopalo dugo u ovom položaju, čak i mali pokreti mogu izazvati grč. Pronađi položaj u kojem ćeš stopala držati u neutralnom položaju kako bi izbegli grčenje mišića.

Promena godišnjih doba

Jedno istraživanje pokazalo je da su grčevi noću češći leti nego zimi. Iako se ne mora odnositi na sve, učestalost grčeva povećava se sredinom jula. Važno je shvatiti da su ti grčevi mišića uzrokovani problemima nerava, a ne poremećajima mišića. Ispitivanje elektromiogramom pokazalo je da nervi koji šalju impulse kroz kičmu potiču te grčeve. Pa zašto leto? Tvoje telo proizvodi vitamin D zbog izlaganja suncu. I tako leti, kada je nivo vitamina D na vrhuncu, tvoje telo učestvuje u "prebrzoj" neuronskoj popravci, što može izazvati grčeve.

Dehidratacija

Postoje neki dokazi da dehidratacija potiče noćne grčeve. "Postoji jasan uzorak u učestalosti grčeva mišića po godišnjim dobima, s višim brojem leti i nižim brojem zimi", kaže dr. Michael Behringer, profesor kineziologije na Univerzitetu Goethe u Nemačkoj. "To ukazuje na to da toplina i eventualno i ravnoteža tečnosti utiču na razvoj grčeva." Dehidratacija može podstaći neravnotežu elektrolita u krvi, što može biti jedan od pokretača grčeva.

Naporno vežbanje

Grč u nozi
foto: Profimedia

Naporno vežbanje odavno se povezuje s grčevima mišića. "Preopterećenje mišića i umor mogu podstaći lokalno grčenje mišića u prekomernim mišićnim vlaknima", prenosi časopis Current Sport Medicine Reports.To se događa čak i među profesionalnim sportistima, kažu autori studije. Dok hidratacija može pomoći, ne postoji dobro uspostavljena metoda za sprečavanje takvih grčeva.

Nedostatak nutrijenata

Postoje dokazi da neravnoteža kalcijuma, magnezijuma i kalijuma ima važnu ulogu u grčenju mišića. Svaki od tih elektrolita pomaže u održavanju ravnoteže tečnosti u krvi i mišićima, a usled nedostatka jednog od njih, mogu nastupiti grčevi. No, opet, studije su bile nedosledne pa je potrebno više istraživanja kako bi saznali kako ti hranjivi sastojci direktno utiču na grčeve.

Stajanje

Ljudi koji provode mnogo vremena stojeći pod većim su rizikom doživeti grčeve nego oni koji sede. Kad si na nogama, ali ne u pokreti, krv i voda imaju tendenciju otići u donji deo tela. To može dovesti do neravnoteže tečnosti, ali i skratiti mišiće i tetive - što sve može dovesti do grčenja.

Lekovi

Diuretici i lekovi protiv astme povećavaju rizik od grčenja tokom noći. Moguće je da ti lekovi imaju "stimulativni" učinak na neurone i receptore koji potiču grčenje.

Trudnoća

Trudnoća se takođe povezuje s češćim grčevima, verovatno zbog porasta težine i promenjene cirkulacije. Takođe je moguće da pritisak fetus na krvne žile i živce majke uzrokuju grčeve.

Određeni zdravstveni uslovi

Dijabetes, hipertenzija, artritis, neurološka bolest i depresija takođe su povezani s grčevima nogu. U nekim slučajevima lekovi bi mogli biti krivi, kao što je gore spomenuto. Dijabetes i neurološka bolest mogu uzrokovati ometanje ili čak i ubijanje živaca, što može dovesti do grčenja.

Starenje

Starenje može igrati ulogu u grčenju nogu, kaže dr. Garrison. "To je otprilike vreme kada počinjemo gubiti motoričke neurone", naši rane 50-e godine - "grčevi tokom mirovanju sve su češći", objašnjava on. Vežbe snage i ravnoteže mogu pomoći održavanju funkcionisanja mišića i nervnog sistema te tako sprečiti grčeve.

Kako se rešiti grčeva?

Grčevi
foto: Profimedia

Pokušaj izbegavati lekove za lečenje grčeva u nogama. Budući da nema definisanog uzroka grčeva, ne postoji ni siguran lek. Mogla bi razgovarati s tri različita lekara i sva tri ti mogu dati drugačije objašnjenje - i drugačiji lek. Evo nekoliko vrednih saveta:

  • Istegni se

Neka istraživanja pokazuju da istezanje nije potrebno, druga pokazuju da ipak jeste. No, jedna mala studija iz 2012. otkrila je da ljudi koji se istežu pre odlaska na spavanje uživali su pad frekvencije grčeva. Možeš istezati i mišiće zahvaćene grčom i to će ti pomoći u njegovom zaustavljanju.

  • Uravnotežena prehrana

Osiguravanjem dovoljnih količina magnezijuma u svojoj prehrani može biti korisno. Pasulj, orašasti plodovi, integralne žitarice i lisnato zeleno povrće dodaj u svoju ishranu. Jedna je mala studija otkrila da uzimanje vitamina B može pomoći.

  • Hidratacija

Pokušaj piti više vode tokom dana - pogotovo ako se znojiš ili vežbaš. Suva usta, glavobolja, umor i suva koža su znakovi da ne piješ dovoljno vode. Boja tvog urina verovatno je tvoj najbolji vodič. Ako je bledo žuta ili čista, piješ dovoljno vode, a ako je tvoj urin tamno žute boje (ili bliže jantarnoj), ne piješ dovoljno vode.

(Espreso/ Miss7Zdrava)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...
counterImg

Espreso.co.rs


Adria media