Vojsko moja, vojsko moja, (ne) dolazi sada...: Ovdašnji filmovi o vojnicima u mirnodopskim okolnostima

zanimljiv izbor

Ostavimo li po strani partizanske spektakle / isterne sa temom iz NOB-e i usredsredimo li se na filmove o vojnicima u mirnodopskim okolnostima, stvari bi mogle da izgledaju, recimo, ovako

Objavljeno: 17:19h

Nedavna premijera i primetan (i očekivani) bioskopski uspeh Vojne akademije 5 Dejana Zečevića neka bude instant i zgodan izgovor da se prisetimo filmova na vojničke teme iz baštine srpske/jugoslovenske kinematografije.

Ostavimo li po strani partizanske spektakle / isterne sa temom iz NOB-e i usredsredimo li se na filmove o vojnicima u mirnodopskim okolnostima, stvari bi mogle da izgledaju, recimo, ovako.

Najbolji (1989)

Možda i najkonsekventniji ovdašnji rad na narečene teme je ova drama iz vojničkog života nastala u samo praskozorje građanskog rata na tlu SFRJ. Mnogo bolje napisan (uz, doduše, možda i višak likova i narativnih rukavaca) nego režiran (reditelj Dejan Šorak, čini se, nije mnogo držao do rediteljskih finesa), Najbolji i na današnja gledanja predstavlja zanimljivo iskustvo, čak i iz antropološko-sociološkog ugla posmatrano. Film je naružio i poptpuno pogrešan izbor glavnog glumca (bledi i drvenasti Vicko Ruić), ali tu su zato: Dragan Bjelogrlić, Danilo Lazović, Miodrag Krivokapić, Mia Begović, Branka Pujić, Dragan Jovanović, Milena Dravić, Božidarka Frajt, Petar Banićević...

Daleko nebo (1982)

Ovde je definitivno reč o posve zaboravljenom i zaturenom filmu koji zaslužuje brzu i podrobnu revalorizaciju. U pitanju je simpatična i dobronamerna drama o odrastanju mladića koga mori gorljiva želja da postane pilot. Pomalo začudno, film u neku ruku anticipra čuveni i daleko ambiciozniji i razmahaniji Top Gun Tonija Skota, a zanimljiva je i glumačka podela: Nenad Nenadović, Žarko Radić (kao očigledna kopča sa Partizanskom ekadrilom Hajrudina Krvavca), Dušica Žegarac, Pavle Vuisić, Milenko Zablaćanski, Rade Marković...

Vojnici (1984)

Ova brzopotezna komedija, duboko zaronjena u veru u moć mentalitetskog humora nalik onom iz ovdašnjih viceva, poslužila je svrsi i bila hit u bioskopima. Nasuprot tim sasvim legitimnim namerama na polju distribucije i plasmana stoji jak utisak da se ovde radi o odveć relaksirano epizodičnom filmu punom prvoloptaškog humora i (ukupno uzev) krajnje ograničenog roka trajanja. Pop-ezotericima može da bude zanimljiva činjenica da je jednu od značajnijih i primećenijih uloga odigrao Đorđe Balašević.

Dobrovoljci (1986)

Nepotrebno apsurdna i usiljeno bizarna, ova satira iz sredine osamdesetih o vojnoj vežbi sa puno nepoznanica prepoznatljiva je po ambicioznoj glumačkoj podeli (Velimir Bata Živojinović, Ljubiša Samardžić, Mustafa Nadarević, Boro Begović, Bogdan Diklić, Ljuba Tadić, Radko Polič, Žarko Laušević, Ivan Bekjarev..., a tu je i Biljana Ristić u, recimo, ulozi Merilin Monro). Nažalost, ispostavilo se da je ovo poslednji film u opusu Predraga Golubovića, kji je preminuo nekoliko godina docnije, a koji nas je zadužio vrsnim filmovima Bombaši i Crveni udar, kao i zanimljivim ostvarenjima poput Sezone mira u Parizu, Sudbine i Progon.

(Espreso.co.rs/Zoran Janković)